Yrittäjän Instagram ja hyvät tavat – älä toimi kuin pahainen teini
Instagramin suosio on yhä nousussa meillä Suomessa. Vuodesta 2013 on Instagram lisännyt käyttäjämääriään hyvin jyrkällä nousukäyrällä. Nuorten naisten kuvanjakopalvelusta on tullut luontevasti myös yritysten viestintäväylä, jonka kautta yritys voi markkinoida ja myydäkin vakuuttavasti. Yrittäjän Instagram on vallan kiinnostava aihe ja olen kirjoittanut siitä aiemminkin ja nuo postaukset ovat olleet blogin suosituimpia jo pitkään. Jos haluat vinkkejä aloittelijalle, lue Miten saan Instagram-tililleni seuraajia? Ohjeita aloitteleville ja jos taas haluat perehtyä Instagramin sallittuihin työkaluihin, on tämä juttu Helpot ja sallitut vinkit Instagramin käyttöön sinulle tarkoitettu.
Mutta sopivatko kaikki henkilökohtaisilta tileiltä tutut Instagram-tavat myös yrityskäyttöön?
Moni aloittaa Instagramin käytön omalla henkilökohtaisella tilillään hyvin varovaisesti. Tiliä pidetään piilossa ja sinne postataan kuvia vain lähimpien nähtäväksi.
Yritystilin tavoite taas on saada omat postaukset mahdollisimman monelle näkyviin – yrittäjän instagram ei ole kuin omasi. Noudattamalla hyviä tapoja, olemalla aktiivinen ja huomioimalla seuraajat ystävällisesti saat paljon hyvää aikaan. Mutta mitä ne hyvät tavat ovat?
Osa alaikäisistäkin pitää henkilöhtaisen tilinsä kuitenkin kaikkien nähtävillä ja pitää tiukasti huolta, että ns. ratio on kunnossa eli seuraajia on enemmän kuin seurattavia. (Koska olisihan noloa olla itse kiinnostuneempi muista….)
Henkilökohtaista Instagram-tiliä ja yritystiliä ei voi eikä pidäkään kuitenkaan pyörittää samoilla periaatteilla.
Ratio eli seuraajien suhde seurattaviin – onko sillä väliä?
Kun aloitat yritystiliäsi, yksi helpoimmista tavoista saada lisää seuraajia on käydä seuraamassa itse aktiivisesti muita. Tätä voi harrastaa aggressiivisemmin (seurata tilin julkaisun jälkeen vaikka tuhatta tiliä, tosin porrastaen) tai rauhallisemmin (esim. 200 tiliä). Tässä vaiheessa ei ole kuitenkaan minkäänlaista väliä, minkälainen ratiosi on, sillä tilisi on vasta kehittymässä.
Eikä sillä muutenkaan ole niin kauheasti väliä. Teinille on tärkeää olla itse suositumpi, mutta yrityksen kohdalla sillä ei oikeastaan ole periaatteessa väliä. (Tai no, on tiettyyn rajaan saakka.)
Mutta muista, että jos
- sisältösi on kiinnostavaa
- muistat julkaista sitä säännöllisesti
- kuviasi kommentoidaan ja niistä tykätään
- muistat vastata kaikkiin kommentteihin
- käyt aktiivisesti tykkäilemässä ja kommentoimassa seuraajiesi tilejä
ei sinulla ole hätäpäivää vaikka vaikuttaisitkin olevan kiinnostuneempi muista kuin he sinusta. Yrittäjän instagramin on syytä vaikuttaa yhtä aktiiviselta kuin yrittäjä itsekin.
Mutta jos en enää haluakaan seurata itse kaikkia?
Tämä on kriittinen paikka. Ole hyvin, hyvin tarkkana, ettet lopeta sellaisen käyttäjän seuraamista, joka seuraa sinua.
Ai miksi? Onko sillä niin väliä, jos en enää seuraakaan jotakuta, joka seuraa minua?
Kuules, riski sille, että joku mahdollinen tuleva asiakkaasi pahoittaa mielensä, on olemassa. Varmista siis, että poistat seurantasi vain tileiltä, jotka eivät ole vaivautuneet sinua seuraamaan.
Siis miksi? Selitä vielä.
Mietitään sellaista tilannetta, että Instagram-käyttäjä seuraa yritystäsi ja on haaveillut vaikka jonakin päivänä ostavansa sinulta jonkin tuotteen tai palvelun. Leikitään nyt vaikka, että sinulla on sisustusliike ja olet seurannut käyttäjää, joka harrastaa sisustamista ja on postannut omalle tililleen kuvia omasta kodistaan.
Kun olet lähtenyt seuraamaan häntä, on hän saattanut tuntea iloa siitä, että oikein sisustusalan yritys on noteerannut hänet. Nimenomaan: hänet on nähty.
Sinä päätät vähän karsia seurattavia tilejä ja lopetat seurannan tältä sisustusharrastajalta, jolle se on saattanut olla vaikkapa ihan tärkeää. Yrittäjän Instagram-tilin logiikan on syytä toimia toisin kuin teinillä.
Mitä siitä sinulle seuraa? Saat ratiosi vähän kivamman näköiseksi.
Mitä muuta siitä saattaa seurata? Tämä sisustusharrastaja, joka on suunnitellut ostavansa sinulta – tai voi jo ollakin kanta-asiakkaasi – saattaa pahoittaa mielensä eikä enää aio jalallaan astua liikkeeseesi.
No ei kai kukaan siitä voi pahoittaa mieltään?
Voi. Aivan yksiselitteisesti voi. Eivät kaikki, mutta jos yksikin pahastuu tai kenties vain noteeraa asian ja toteaa mielessään jotain, mihin et voi vaikuttaa, on se kenties liian kova hinta maksettavaksi. Siinä on siis riski.
Teinit lopettavat toistensa tilien seuraamisen ja nakkelevat niskojaan, mutta yrityksen täytyy toimia toisin. Vaikka sinulta jonkun tilin seuraamisen lopettaminen ei olisi järin tietoinen tai suuri teko, sen seuraus voi olla silti yrityksellesi negatiivinen. Tee siis tietoinen päätös.
Niin kauan kuin et ole jokaisen mallistonsa loppuun myyvä Kanye West (yeezy) tai Supreme (näistä täytyy kyllä kirjoittaa blogiin jonakin päivänä, ne ovat vallan kiehtovia ilmiöitä!), sinulla ei suoraan sanoen välttämättä ole varaa nousta liian korkealle seuraajiesi yläpuolelle.
No mistä tiedän, kuka minua seuraa?
On totta, että Instagram ei paljon huutele, että te seuraatte toisianne. Jos käyt katsomassa tililtäsi seuraajiasi, näet kyllä, seuraatko heitä itse. Mutta jos luet listaa seurattavista tileistä, et näe suoraan, seuraako joku sinua takaisin.
Suosittelen katsomaan läpi listan seuraajista ja seuraamaan takaisin niitä, joita et vielä seuraa. Poikkeuksena pitäisin tilejä, jotka ovat yksityisiä (eli joudut pyytämään lupaa niiden seuraamiseen), joita en ainakaan itse yritystililläni seuraa ellen henkilökohtaisesti tunne henkilöä.
Mutta jos en vain halua seurata kaikkia?
Ei tarvitsekaan. Mutta lopeta vain sellaisten tilien seuraaminen, jotka eivät muutenkaan ole sinusta kiinnostuneita ja jätä jäljelle ne, jotka jo ovat olleet niin kiinnostuneita, että ovat seuranneet sinua.
Tai voit toki tehdä sen tietoisen päätöksen, että et itse seuraa ketään. Siinä vaiheessa, kun yritystililläsi on jo vakaa jalansija, paljon vuorovaikutusta seuraajien kanssa (= eli suomeksi paljon tykkäyksiä ja kommentteja kuvissa) ja tuhansia lojaaleja seuraajia, voit toki lopettaa vaikka kaikkien seuraamisen (sinänsä tyylikästä sekin), mutta tietynlainen riskihän siinäkin on.
Entä jos en jaksa lähteä kalastelemaan seuraajia? Eikö niitä saa rahalla? Yritys X:kin sai yhtäkkiä 10.000 seuraajaa Instagram-tililleen
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Mutta seuraajien ostaminen ei ole järin fiksua. Etenkään suomalaisen yrityksen ei kannata sille tielle lähteä, sillä jos supisuomalaisen yrityksen seuraajista suurin osa sijaitsee aivan toisella puolella maailmaan ja käy korkeintaan kommentoimassa kuviin “Amazing!” tai “Wow!”, voit olla aika varma, että omalla julkaisutoiminnalla ei niitä seuraajia ole hankittu.
Eihän sinun tarvitse kalastella seuraajia millään kepulikonsteilla!
Paras tapa saada aitoja laatuseuraajia on julkaista hyvää sisältöä säännöllisesti, pitää vuoropuhelua yllä, huomioida kommentoijat, käydä tykkäilemässä ja kommentoimassa seuraajien tilejä, käyttää huolella ja ajatuksella hashtageja # eli aihetunnisteita ja linkata johdonmukaisesti omalle Instagram-tilille kaikissa muissa omissa kanavissa (verkkosivut, Facebook-sivut jne).
Jos tämän jutun sävy vaikutti holhoavalta tai sinulle tuli tunne, ettet todellakaan halua, jaksa tai viitsi nähdä tällaista vaivaa, olet varmasti aivan oikeassa. Maailmassa on tuhansia, miljoonia menestyviä Instagram-yritystilejä, joiden omistajat eivät vaivaa päätään sillä, pahoittavatko he kenenkään mieltä.
Mutta uhraa pieni ajatus sille, että oletko sinä siinä asemassa, että voit niin käyttäytyä? Kenties sinä haluaisitkin olla se kiva yrittäjä, joka huomioi kaikki. Jos aikasi ei siihen riitä, ei siitä kannata ottaa itselleen taakkaa, mutta jos vaikka kerran viikossa otat vartin ja käyt läpi saamasi kommentit ja olet ystävällinen takaisin, saattaa siitä seurata vaikka jotain kivaa.
Jos haluat vinkin hyvin amerikkalaisesta, yyber-pirteästä Instagram-gurusta, luepa Sue B. Zimmermanin blogia ja katso videoita tai lataa maksuttomia oppaita. Hän käsittelee blogissaan usein ajankohtaisia Insta-juttuja, joista saatat saada kivoja vinkkejä itsellesi. Muista kuitenkin, että moni insta-uutuus ei ole samantien käytössä meillä täällä suomalaisilla tileillä.
”Hugs and hashtags”, kuten Sue tapaa sanoa.
Oppila ei oman Instagram-tilinsä suhteen ole toiminut mitenkään suurella aggressiivisuudella. Seuraamme takaisin toki lähes kaikkia meistä kiinnostuneita avoimia tilejä (pientä karsintaa toisinaan käytämme, emme nimittäin ole seuranneet niitä kahta rintojen suurennukseen erikoistunutta Instagram-tiliä, jotka ovat käyneet välillä seuraamassa meitä ja Oppilan Tainan kissojenkin Ig-tiliä 🙂 🙂 ), mutta emme ole lähteneet itse vauhdilla metsälle. Oppilan ig-tiliä on myös käytetty opetuksessa harjoittelutilinä eikä se siksikään ole tili edustavimmillaan. Asiakkaidemme hoidossa olevia tilejä hoidamme sen sijaan suurella pieteetillä sovittujen sääntöjen mukaisesti. Suutarin lapset, tiedättehän…
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia