WordPress.org vai WordPress.com – kumman valitsen ja miksi?
Tässä artikkelissa on muutama *:llä merkitty ns. kaupallinen yhteistyölinkki. Mitä ne ovat? Suosittelen vain palveluita, joita olen itse käyttänyt ja joista minulla on omia hyviä kokemuksia. Jos klikkaat linkkiä, et sitoudu mihinkään eikä mikään maksa sinulle sen enempää kuin minkä tahansa linkin klikkaaminen. Saatan saada pienen palkkion vaivastani, jos päädyt hankkimaan kyseisen palvelun.
Oletko perustamassa verkkosivuja yrityksellesi tai kenties blogia omalle harrastukselle? Mieli palaisi jo suunnittelemaan sisältöä, mutta ensin on syytä hoitaa tylsät tekniset asiat pois alta ja päättää, missä sisältöä ruvetaan julkaisemaan. WordPress.org vai WordPress.com -kysymys nousee aina uudelleen eri Facebook-ryhmissä ja aloittavien yrittäjien ja bloggareiden pohdinnoissa. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta tämä blogikirjoitus käsittelee enemmänkin näitä kahta WordPressin olomuotoa.
WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä
Tällä hetkellä WordPressin markkinaosuus verkkosivumaailmassa on n. 60% eli jos katsotaan eri “sisällönhallintajärjestelmiä” (CMS eli content management system), WordPress niin sanotusti rulettaa. Aiemmin hyvin suositut Joomla ja Drupal ovat jääneet taakse.
Mikä tekee WordPressistä niin suositun?
Se on ilmainen. Kyllä – sekä WordPress.com että WordPress.org – jos tätä jaottelua käytetään – ovat täysin ilmaisia. Periaatteessa. Voit avata tilin WordPress.comiin täysin maksutta ja voit yhtä lailla asentaa WordPress.org -osoitteesta saatavan WordPressin täysin ilmaiseksi palvelimelle. (Tuo kuulostaa ehkä jo hankalalta, mutta usko pois, että sinun ei halutessasi tarvitse pohtia mitään asentamista itse vaan yhä useampi palveluntarjoaja asentaa sen puolestasi tai se odottaa sinua asennettuna.)
WordPress päivittyy jatkuvasti. Se on ns. avoimen lähdekoodin järjestelmä eli kuka tahansa voi olla mukana kehittämässä sitä ja havaitut ongelmat raportoidaan ja korjataan nopeasti ja avoimesti.
WordPress on moderni ja siihen tulee jatkuvasti uusia lisäosia ja liitäntöjä muihin järjestelmiin.
Nyt riittää tekniikasta höpöttäminen – minkä MINÄ valitsen?
Nyt on kirjoittajan pakko myöntää, että varauksetta en voi suositella WordPress.com-palvelua kuin täysin harrastajabloggarille, jolla ei ole tarvetta huolehtia yrityksensä tai bloginsa sähköisestä ilmeestä. Maksuton WordPress.com-palvelu on hyvin helppo ottaa käyttöön ja aloittaa rakentaminen siellä, mutta hyvin nopeasti käyttäjä todennäköisesti huomaa, että hänen haluamansa ulkoasumuutos ei onnistukaan tai lisäominaisuus maksaakin niin paljon, että samalla hinnalla ylläpitäisi täysin omia WordPress-sivuja jo pariin kertaan.
Siis mitä? Eikö WordPress.com olekaan ilmainen?
On se, jos tyydyt siihen, että
- valitset sivujesi ulkoasun valmiista pohjasta, jonka värejä tai fontteja et noin vaan ilmaiseksi muuttele
- sivujesi osoite on muotoa minunsivuni.wordpress.com
- tilaa on vain 3GB (joka tosin riittää peruskäytössä aika pitkälle)
- Sivuillasi näytetään WordPress.com-mainoksia
- Et voi asentaa lisäosia ja lisätä toiminnallisuuksia
- Et voi myydä mainostilaa kenelle haluat
- Et voi perustaa verkkokauppaa
Täh? Olen kyllä nähnyt, että WorpdPress.com-sivujen osoite on ihan tavallinen .fi-päätteinen.
Kyllä! Se onnistuu myös WordPress.com-palvelussa, mutta maksusta! Jos maksat 4 euroa kuukaudessa (laskutetaan vuosittain), voit muuttaa sivujesi osoitteen. Jos haluat .fi-päätteisen osoitteen, se täytyy hankkia erikseen ja muuttaa osoittamaan tuonne WordPress.comiin. Tuohon 4 euron kuukausimaksuun sisältyy verkkotunnusmahdollisuuden lisäksi toki myös tuplaantunut levytila (6GB) sekä WordPress.comin mainosten poistuminen.
Jahas. No entäs se WordPress.org – onko se sitten ylivertainen?
Tuolla sivun alalaidassa olevassa infograafissa olen muotoillut asian niin, että jos käytät omaa WordPress-asennusta eli siis käytät tätä niin sanottua WordPress.org-versiota, saat kaiken vallan suunnitella sivustosi aivan omien toiveittesi mukaan. Mutta vallan lisäksi saat vastuuta eli olet itse vastuussa sivujen toiminnasta.
Apua. En halua olla vastuussa mistään teknisestä.
Ymmärrän, se on aika yleinen pelko. Aiemmin WordPressin asentaminen ja käyttö vaatikin jonkinasteista nörttiyttä, mutta onneksi useampikin webhotelli eli niin sanottu palveluntarjoaja huomasi tässä markkinaraon ja nyt tarjolla on WordPressiin erikoistuneita webhotelleja, joissa hintaan kuuluu asennus, palvelun toiminnan valvonta, automaattiset päivitykset ja moni sellainen asia, joka aikaisemmin joko vei aikaa tai jäi rempalleen.
Onko sellainen kallista?
Itse asiassa se on melko edullista. Etenkin, jos vertaat siihen, minkä verran joutuisit maksamaan WordPress.com-palvelussa saadaksesi lisää ominaisuuksia.
Aiemmin WordPress-asennuksia tehtiin paljon ihan tavallisiin webbihotelleihin, mutta kun sivuston liikenne kasvaa ja sisältö monimutkaistuu, on todettu, että WordPressille optimoitu palvelin on luotettavin. Tavallisen webhotellipalvelun, johon WordPressin voit asentaa parilla hiirennäpäytyksellä (helposti, kyllä), saat jopa alle 10 eurolla kuukaudessa. Tarkista, että hintaan sisältyy mm. .fi tai .com -verkkotunnus, SSL-sertifikaatti ja varmuuskopiointi. Tällöin voit tehdä jo lähes mitä tahansa WordPressillä. Kävijämäärien lisääntyessä kannattaa vaihtaa toki järeämpään versioon.
Tällaisia ovat mm.
Jos haluat todellista palvelua, jossa sinun ei tarvitse murehtia mistään päivityksistä, tietoturvamurroista tai palvelunestohyökkäyksistä tai niiden lamaavista vaikutuksista, on *Seravo mitä mainioin webhotelli! Hintaan sisältyy .fi- (tai muu) verkkotunnus, valmiiksi asennettu WordPress, päivittäiset varmuuskopiot, WordPressin ja lisäosien päivityspalvelu ja toimivuustestaus, reippaasti palvelintilaa jne. Vaikka itse nörtteilenkin mielelläni, olen Oppilan sivut uskonut Wp-palvelun huomaan. Edullisimmillaan he hoitavat WordPress-sivustosi nykyisin hintaan 35 euroa + alv / kk. (Hinta kesäkuussa 2022.
Miksi itse luotan Seravoon? No, kokemusta on useammastakin webbihotellista, ja vuonna 2017 hoitelin poikani verkkosivustoa tilanteessa, jossa sivuston piti ehdottomasti kestää kuormaa. Edellisellä palveluntarjoajalla sivut ns. kyykkäsivät tilanteessa, jossa kerralla sivustolle tunki tuhat ihmistä kerralla. Seravolla tätä ongelmaa ei ole ollut. Tietysti isomman ruuhkan alla kannattaa asiasta mainita ja sieltä saat myös erityisen palvelun, jossa tiedossa olevan piikin kohdalla palvelua valvotaan aivan erityisesti.
Ja juuri viime viikolla (kesäkuussa 2022) päätin päivittää Oppilan lisäosia ihan itse (yleensä jätän ne Seravon vastuulle) ja jokin meni vikaan, sivusto oli hetken tavoittamattomissa. Seravon asiakaspalveluchat vastasi minuuteissa ja kaikki oli taas kunnossa viidessä minuutissa. Tämä on sitä palvelua, josta olen itse valmis maksamaan hiukan enemmänkin.
Eli rahallako saa sitten kaikkea myös WordPressissä?
Tietysti rahaa saa halutessaan menemään ihan mihin vain, mutta WordPress-sivuston voi rakentaa myös ilmaisien lisäosien avulla vallan mainioksi. Jos mietitään, että WordPress.comin Business-versiossa kaivat kuvettasi lähes 25 euron verran kuukaudessa, etkä edes voi rakentaa omaa verkkokauppaa kotimaisilla maksutavoilla saatika valita toiminnallisuuksia pohtimatta, että olikos tämä nyt sopiva.
Monesta lisäosasta on tarjolla maksuton versio, jossa pääset käyttämään perusominaisuuksia maksutta ja jos haluat enemmän tai parempaa palvelua, tarjoaa moni myös maksullista pro-versiota. Päätös on kuitenkin sinun. Tärkeää on valintavaiheessa tarkistaa, että lisäosaa on päivitetty aktiivisesti ja että se on yhteensopiva uusimman WordPress-version kanssa.
Ilmainen verkkokauppa? Mikä on Woocommerce?
Woocommerce on WordPressiin asennettava lisäosa, jolla voit rakentaa verkkokaupan ilmaiseksi. Totta kai siihenkin on saatavilla maksullisia lisäosia, mutta jos perustoiminnallisuudet riittävät, et joudu maksamaan mitään. Myös kotimaiset maksutavat saat halutessasi ilman kuukausimaksuja (tällöin toki maksat hiukan isompaa provisiota, mutta alkuvaiheessa se voi olla hyvinkin perusteltua). Mm. VismaPay (entinen Bambora)on maksupalvelujen tarjoaja ja se tarjoaa täysin ilmaisen liitännän Woocommerceen. Edullisimmassa versiossa kuukausimaksu on 4,95e/kk, mutta jos %-perustainen provisiosi ylittää sen (eli sinulla on myyntiä muutamalla sadalla eurolla kuukaudessa), ei perusmaksua veloiteta. (Mm. Oppilan kurssikaupassa on VismaPay käytössä, kurkistapa sieltä!)
Verkkokauppaa pyörittäessäsi kannattaa varautua nostamaan webhotellissa palvelua hiukan järeämpään, jotta kaikki pyörii tehokkaasti. Tässä asiassa kannattaa lähestyä palveluntarjoajan asiakaspalvelua ja testata, miten hyvin toiveesi ja kysymyksesi otetaan huomioon.
Jahas. Alan olla vakuuttunut, mutta oliko vielä jotain?
Pääsin vasta vauhtiin.
En voi kyllin puhua brändäämisestä. Ensivaikutelmaa ei voi tehdä kahdesti ja joskus yrittäjän vakuuttavuus voi olla pienestä kiinni. Aiemmin tänä vuonna kirjoitin siitä, miten voi olla “söpöä”, jos yrittäjä kirjoittaa kielioppivirheitä, mutta kaikki eivät ole kiinnostuneita vain söpöydestä. Moni hakee luotettavaa ja vakuuttavaa toimijaa kumppaniksi, tavarantoimittajaksi – tai asiakkaina yhä useampi on valmis antamaan rahansa vain vakuuttavalle ja luotettavan oloiselle yritykselle.
Jos verkkotunnuksesi on muotoa minunyritykseni.wordpress.com ja sivun alalaidassa paistaa wordpress.com-mainoksia, osa asiakkaista saattaa kavahtaa sivujasi. Totta kai asiakkaillesi asia voi olla täysin yhdentekevä, mutta haluatko ottaa riskin? Jos olet panostanut logoon ja ulkoiseen ilmeeseen yrityksessäsi muuten, kannattaa ilman muuta varmistua siitä, että verkkosivusi huokuvat samaa ilmettä.
Tämäkin asia koostuu tietysti monesta osasesta, joista yksi ovat tekstit, joiden on syytä olla asiallisia, oikeakielisiä ja sujuvia (lue lisää täältä) Ja toinen on tekninen toimivuus ja ulkoasu. Suosittelen tässäkin ulkoistamaan sivujen rakentamisen, jos haluat keskittyä ihan vain ydinosaamiseesi.
Ja kun toimeen ryhdyt, pidä mielessä, että sivut kannattaa rakentaa sellaisiksi, että pystyt itse päivittämään sivujen sisältöä vaivatta.
Eli käytä mielellään rakentamiseen ammattilaista, mutta luo ja päivitä sisältöä itse.
Google Analytics ja hakukoneoptimointi
WordPress.com-palvelussa Google Analyticsiä ei voi käyttää sivujen kävijätietojen analysointiin. Tai voi, mutta vasta siinä 25 euroa kuukaudessa maksavassa versiossa. Omassa WordPress-asennuksessasi saat Google Analyticsin käyttöösi ihan ilmaiseksi, kuten myös SEO-työkaluja.
SEO eli hakukoneoptimointi tarkoittaa siis sisältösi ja sivujesi ja sisältöjesi muokkaamista sellaisiksi, että Google ja muut hakukoneet löytävät sisältösi helpommin ja näyttävät sitä hakutuloksissa muillekin. Yoast ja RankMatha ovat esimerkiksi todella suosittuja lisäosia, jotka jo maksuttomilla versioillaan auttavat valtavasti sisällöntuottajia huomaamaan, millä pienilläkin muutoksilla saa sisällön näkymään johdonmukaisemmin ja paremmin. Ja se sijoittaa sisältöön elementtejä, joiden tiedetään yleisesti olevan Googlen hakurobottien mieleen. Näistä jäävät WordPress.com-käyttäjät paitsi.
Niin siis WordPress.org vai WordPress.com? Asia taisi olla valmiiksi selvä
Tarkoitus ei ollut mollata WordPress.com-palvelua. Jos haluat vain blogata eikä ajatuksesi ole tehdä siitä sen vakavampaa jatkossakaan, anna mennä vaan. Voit myös tsekata Googlen Blogger-palvelun, joka on aika samanlainen logiikaltaan ja alkuun pääset kenties hiukan matalammalla osaamisella. Siihenkin saat toki lisämaksusta oman verkkotunnuksen. (Mutta se on kyllä jäänyt aika lailla kehityksestä jälkeen. Jos vain haluat blogata omaksi iloksi, voit toki sitä harkita, mutta jos sinulla on liiketaloudellisia suunnitelmia, unohda Blogger.)
Mutta jos haluat tehdä sisältöä ammattimaisesti tai hyödyntää mahdollisesti jatkossa jopa ansaintamahdollisuuksia – mainoksia tai verkkokauppaa – suosittelen, että aloitat suoraan omasta WordPress-asennuksesta eli ”WordPress.org”-versiosta. Miksi? Koska siirtyminen itse ylläpidettävään versioon ei sitten joskus tarvittaessa käy kuitenkaan käden käänteessä. Yleensä siinä vaiheessa, kun siirto alkaa olla välttämätön, on sisällön tuottajalla – siis sinulla – niin kiire, että siirtoon on vaikea perehtyä riittävästi. Ja jos sen teettää jollakulla muulla, pitää olla valmis maksamaan.
Tiivistetään tähän loppuun vielä muutama termi ja käsite:
WordPress.org on taho, joka ylläpitää itse asennettavaa (tai palveluntarjoajan asentamaa) WordPress-versiota. Heidän sivuiltaan voit ladata maksutta uusimman version tai voit käyttää webhotellia / palveluntarjoajaa, joka hoitaa tuon asennuksen sinun puolestasi. Tämän itse ylläpidettävän version etuina ovat mm. täysi valta muokata ulkonäkö juuri omanlaiseksi, käyttää mitä tahansa lisäosaa ja toiminnallisuutta sekä perustaa oma verkkokauppa. Haittana on vastuu siitä, että kaikki toimii, mutta tuonkin vastuun voi pääosin siirtää palveluntarjoajalle. Edullisimmillaan vapaat kädet suunnitteluun ja toteutukseen saa n. 10 eurolla kuukaudessa, verkkokaupan ylläpitäminen nostaa hiukan teknisiä vaatimuksia, jolloin kuukausimaksu nousee. WordPress.org-termiä käytetään usein palvelu käyttöönottovaiheessa synonyyminä tälle itse asennetulle ja omassa vallassa olevalle WordPress-versiolle.
WordPress.com on palveluna tuotettu julkaisujärjestelmä, jonka saa maksutta käyttöönsä ja johon voi rakentaa suppeammat verkkosivut tai perusblogin. ”Suppea”-adjektiivia käytän tässä viittaamaan siihen, että ulkonäkö on muokattavissa valmiista vaihtoehdoista ja lisätoiminnallisuuksia ei maksuttomaan versioon sisälly. Lisämaksusta (4-25e/kk) saa sivuille oman verkkotunnuksen, poistettua mainokset ja lisää tilaa ja mahdollisuuksia muokata ulkonäköä. Verkkokauppaa ei voi perustaa.
Webhotelli eli palveluntarjoaja on yritys, jolta voit ostaa palvelintilaa omalle WordPress-asennukselle (WordPress.orgista ladattu WordPress). Moni palveluntarjoaja on suunnitellut juuri WordPressille tarkoitetun palvelun, jolloin WordPress on asennettu sinulle valmiiksi ja tietoturvasta ja päivityksistä huolehditaan puolestasi. Sinä voit keskittyä vain tuottamaan laadukasta sisältöä.
Woocommerce on WordPressille suunniteltu verkkokauppalisäosa, jonka saa maksutta käyttöön.
Maksutapapalvelu (tälle on mahdottoman monta nimitystä) on verkkokaupassa maksamisen järjestävä taho. WordPress.com-palvelussa ei voi perustaa varsinaista verkkokauppaa, mutta maksuja voi kerätä Paypalin avulla. Suomalaiset ovat konservatiivisia ja tottuneet maksamaan verkkopankkinapeilla, jotka saa Woocommercella tehtyyn verkkokauppaan hyvinkin helposti (Kuukausimaksullisia ja -maksuttomia palveluita löytyy lukuisia, mm. VismaPay, Checkout.fi, Klarna).
SEO eli hakukoneoptimointi auttaa rakentamaan sivujasi ja sisältöjäsi niin, että hakukoneet löytävät kaiken oleellisen sisällön ja nostavat sen hakutuloksissa näkyville. Hyvät sisällöt, nopea sivuston latausaika ja moni muu asia vaikuttavat toki hakukonenäkyvyyteen.
Blogger on Googlen omistama blogialusta eli julkaisujärjestelmä, joka on maksuton WordPress.comin tavoin.
Wix.com on myös perusominaisuuksiltaan maksuton verkkosivujen rakentamispalvelu. Ilmaisversiossa ei ole omaa verkko-osoitetta ja muitakin toiminnallisuuksia on rajattu. Wixiä ei juuri käytetä bloggaamiseen ja sen haittana on se, että jos käyttäjä haluaa myöhemmin siirtää sisältönsä muualle, on sen kätevä siirtäminen lähes mahdotonta tai ainakin työlästä.
Tämä alla oleva infograafi on vuodelta 2018. Siinä mainitut hinnat ovat muuttuneet, mutta pääasiat eivät.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia