Miten verkkosivujen nopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen? Testaa nopeutesi!
Verkkosivujen nopeus on tärkeää Googlen silmissä. Hakukonenäkyvyys ja sivujen hakukoneoptimointi ovat kuitenkin asioita, jotka riippuvat monesta seikasta, mutta verkkosivujesi nopeus on helposti testattavissa ja sitä voit parantaa helpostikin.
Googlen perimmäinen tarkoitus on tarjota etenkin hyviä hakutuloksia. Googlen käsitys hyvistä hakutuloksista ei keskity vain sisältöön vaan hyvät hakutulokset – ne sieltä ensimmäiseltä sivulta, kärjestä löytyvät – ovat paitsi juuri haettavaan aiheeseen liittyvää, niin ne ovat myös:
- nopeita
- turvallisia
- helposti käytettäviä
- mobiiliystävällisiä
Google mittaa mm. sivuilla käytettyä aikaa ja välitöntä poistumisprosenttia – sekä verkkosivujesi nopeutta
Jos kävijä viettää sivuillasi aikaa pidempään ja käy vieläpä usealla sivustosi sivulla, Google voi hyvällä omallatunnolla päätellä, että sisältösi on mielenkiintoista ja jopa hyödyllistä.
Mutta miksi kukaan poistuisi välittömästi sivuiltasi?
Niin, oletko koskaan itse klikannut jollekin sivulle ja todennut, että ei nappaa ja palannut etsimään uutta kohdetta?
Niin, me kaikki taidamme olla aika ripeitä klikkaamaan kilpailijalle, jos emme löydä haluamaamme.
Joskus me hyydymme siihen, että sivut eivät avaudu nopeasti. Itse asiassa kärsivällisyytemme vähenee sitä mukaa kun totumme itse käyttämään kaikkialla nopeita yhteyksiä ja tällöin verkkosivujen nopeus on entistä tärkeämpää.
Kaukana ovat ne ajat, jolloin ehti keittää kahvit ja syödä voileivän ennen kuin jokin sivu avautui. Nykyihmisellä menee hermo jo muutaman sekunnin jälkeen. Ja kun useinkin yli 60% nettisivujen selailijoista etsii tietoa kännykällään, hermo voi mennä vielä helpommin.
Verkkosivujen nopeus ja hakukoneoptimointi
Niin, Google on siis kiinnostunut sivujesi nopeudesta. Se mittaa sitä suoraan omin voimin (ja niitähän riittää) ja sen lisäksi se päättelee sitä osittain kävijöittesi käytöksestä. (Eli ne välittömästi poistuvat jättävät jälkensä ja jos niitä on paljon, Google ei ihan ensimmäiseksi halua laittaa sinun sivujasi hakutulosten kärkeen.)
Nykyisin suositaan one-page -sivuja eli kaikki asia tungetaan yhdelle sivulle, jota voi sitten vieritellä alaspäin seuraavan varttitunnin. Hiukan karkeasti yleistäen.
Ilman muuta se tarkoittaa sitä, että sisältöä kertyy yhdelle sivulle aika paljon ja jos samaan sivuun ympätään vielä otos uusimmista Instagram-kuvista ja Facebook-julkaisuista, on pakko ymmärtää, että pyyntöjä eri tahoille viuhuu aika lailla eikä sivu voi latautua ihan silmänräpäyksessä. Verkkosivujen nopeus ja kävijöiden hermot kärsivät!
Moderneilla sivuilla on myös SUURIA, kerrassaan valtavia laidasta laitaan ulottuvia kuvia. Ne ovat näyttäviä ja luovat tunnelmaan, sen myöntävät kaikki. Mutta joskus suuressa innostuksessa saatetaan kuvat sivuille laittaa vähän liian suurina, joskus jopa painokelpoisina. Tällöin voit arvata, miten paljon se vaikuttaa verkkosivujen nopeuteen. Kymmenen kahden megatavun kokoista kuvaa tekee yhteensä 20 megatavua kun taas ulkoisesti samankokoiset ja -näköiset optimoidut kuvat saattavat mainiosti mahtua yhteen megatavuun.
Kuvaruudullahan ei kuvan tarvitse olla ollenkaan yhtä suuri tiedostokooltaan kuin painetttuna. Ruutu ei toista jokaista nyanssia ja siksi onkin tärkeää optimoida kuvat kuvaruutukäyttöön. Se tarkoittaa, että kuvasta otetaan ns. löysät pois ilman, että kuvan näkyvä laatu mitenkään siitä kärsii.
Usein käy niin, että jo kuvien koon säätämisellä saadaan aikaan todella iso säästö sivun latausnopeudessa eikä sitä isompia teknisiä muutoksia välttämättä tarvitse niin kiireellä enää tehdäkään.
Nettiyhteyden nopeuden testaaminen
Oman nettiyhteytesi voit kätevästi testata mm. näillä selaintyökaluilla:
- Speedtest (löytyy myös maksuton kännykkäappi)
- Speedof.me
- sekä aivan uusi Speedcheck, joka myös opastaa yhteyden nopeuteen liittyvissä asioissa
Verkkosivujesi nopeuden testaaminen – tässä siihen maksuttomia työkaluja
Jos oma yhteytesi on kunnossa ja silti tunnet hitautta etenkin omien sivujesi kohdalla, lähde testaamaan eri työkaluilla. Älä luota vain yhden työkalun tuloksiin vaan testaa useampia. Todennäköisesti saan monenlaisia varoituksia ja ilmoituksia javascriptin ja CSS-tiedostojen hitaudesta.
Huomaa myös, että moni näistä työkaluista mittaa nopeuksia ihan toiselta puolelta maapalloa. Jos sivustosi toimii vain Suomessa, kannattaa etsiä palveluita, jotka tekevät mittauksia Pohjois-Euroopassa tai ylipäätään Euroopassa, sillä Etelä-Amerikan lukemilla ei sitten niin ole väliksi.
Monella näistä työkaluista on ilmainen kevytanalyysi, joka sekin on varsin kattava, ja rahalla saa sitten säännöllistä mittausta tai enemmän tietoja. Nämä kaikki linkit ovat kuitenkin ihan vain ei-kaupallisia linkkejä maksuttomiin kokeiluihin, joten anna palaa:
Dot-com Tools
Tällä työkalulla voit valita maantieteellisiä rajauksia ja myös selaimen.
GTMetrix
Tähän työkaluun viitataan usein ja se tuokin hurjasti tietoa. Joskus kuitenkin kehittyneempien sivustojen kohdalla on jo palvelimella tehty monenlaisia nopeussäätöjä, joita GTMetrix ei tajua vaan se hämääntyy ja valittaa sinulle kuitenkin. Kuten sanottu, älä luota vain yhteen työkaluun vaan kaivele tuloksia useammasta.
Pingdom Tools
Pingdomilla oli aimemmin testipalvelin myös Tukholmassa, mutta nyt kannattaa sijainniksi valita Saksassa tai Englannissa sijaitseva palvelin amerikkalaisen sijaan. Maantieteellinen etäisyys ilman muuta lisää sivunlatausaikaa.
Verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointi
Niin, hakukoneoptimointi ei ole pelkästään tekniikkaa, ei todellakaan! Sillä vaikka sivusi olisivat miten nopeat tahansa, eivät ne nouse Googlen hakutulosten kärkeen, jos sisältö on mitäänsanomatonta tai se ei kiinnosta ketään.
Jos haluat oppia perusteet siitä, miten luot ja kirjoitat sisältöä, josta pitävät lukijoiden lisäksi myös hakukoneet, nappaa itsellesi Oppilan oppitunti: Hakukoneystävällisen sisällön perusteet. Se on hiukan vajaat 2-tuntinen luento, jonka aikana käydään läpi monen monta perusasiaa, joiden avulla opit yhdellä istumalla perusteet. Voit mainiosti opiskella sen yhdeltä istumalta – niin on jo moni tehnytkin!
Tämä oppitunti on saanut ihan huikean vastaanoton! Minulle on viestitetty monin tavoin, että luento sai heti aikaan käytännön toimia.
“Posket punoittaen tein heti muutoksia. Kiitos, kun annoit sysäyksen.”
“Tainan opettaessa ei todellakaan nukuta!”
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia