Uutiskirjemarkkinointi – 10 syytä miksi se peittoaa somen
Otsikkoni on hiukan provosoiva ja on totta, että tuo vertaus ei kaikin osin ole aivan tasapuolinen. Mutta jos tarkastellaan tehokkuutta ja vaivannäköä, ollaan jo aika hyvillä jäljillä ja uutiskirjemarkkinointi alkaa jyllätä! Lue tästä blogipostauksesta, miksi löytyy (vähintään) 10 syytä, miksi uutiskirje on tehokkaampi kuin some.
Syy 1: Saat huomiota pidempään ja enemmän
Kun lähetät sähköpostia henkilölle, joka on antanut siihen luvan eli siis pyytänyt sinulta postia, hän on lähtökohtaisesti jo kiinnostunut. Hän avaa viestisi ja lukee sen, vähintäänkin silmäilee (tai jos hän siirtää viestin roskakoriin, on hän silti uhrannut sinulle ajatuksen).
Jos hän lukee sähköpostin ajatuksella läpi, olet saanut hänen aikaansa minuutin tai parikin.
Syy 2: Sinulla on täysi kontrolli siihen, mitä tilaajasi näkevät
Somen algoritmit päättävät puolestasi, kenen silmien eteen ja somefeediin sinun postauksesi päätyy. Satunnainen somettelija, joka ei ole kanssasi ollut siinä kanavassa tekemisissä, ei välttämättä näe julkaisuasi ollenkaan. Itse asiassa on aika pieni mahdollisuus, että hän näkee sinun juttusi.
Sähköposti menee vastaanottajan postilaatikkoon joka tapauksessa. Aina. Uutiskirjemarkkinointi ei ole algoritmien armoilla.
Syy 3: Uutiskirjemarkkinoinnilla voit luoda henkilökohtaisemman suhteen ja rakentaa sitä huolella
Ai miten niin? No tämä on tietysti täysin riippuvaista siitä, minkälaisella tyylillä kirjoitat ja miten tuota itseäsi ja/tai brändiäsi esille. Minä kirjoittelen vähän kuulumisia ja annan itsestäni henkilökohtaisia palasia uutiskirjeissäni. Tyylini on persoonallinen ja olen saanut siitä kivaa palautetta.
Pidemmissä sähköposteissa ja säännöllisessä kirjoittelussa on se etu, että on mahdollista luoda tunnelmia, jotka jäävät lukijan mieleen ja herättävät tunteita. Somessa se on totta kai myös mahdollista, mutta vaatii aika lailla enemmän työtä ja tunteet, jotka somessa erottuvat, saattavat olla melko äärimmäisiä. Sähköpostiviestinnässä voi tunnetiloja luoda hienovaraisemmin. Uutiskirjemarkkinointi on parhaimmillaan tarinankerrontaa ja koukuttavia juttuja!
Syy 4: Näet suoraviivaisesti mikä toimii
Tässä olen ehkä vähän epäreilu, sillä toki somekanavienkin raportointi ja tilastot ovat kattavia. Mutta olen silti sitä mieltä, että uutiskirjeen lähettämisen jälkeen on varsin suoraviivaista todeta tilastoista, miten kampanja sujui.
On myös tavattoman helppoa nähdä, miten lähetetty uutiskirje sijoittuu vertailuissa aiemmin lähetettyihin, miten paljon linkkejä klikkailtiin ja tuliko sitä kauppaa, jos se on ollut tarkoituksena.
Johdonmukaisesti ja ajatuksella hoidettu uutiskirjemarkkinointi antaa hyviä tuloksia.
Syy 5: Voit linkata tehokkaammin useaan kohteeseen
Yksi somepostaus voi tehokkammillaan sisältää vain yhden linkin. Toki tekstissä voi olla useitakin linkkejä, mutta käytännössä vain yksi on tehokas.
Uutiskirjeessä voit käsitellä useita aiheita ja linkittää vaikka jokaiseen aiheeseen. Uutiskirjeen yhteydessä on todennäköisempää, että lukija palaa vielä takaisin kirjeeseesi ja klikkaa toistakin linkkiä. Näin käy harvemmin somessa.
Syy 6: Sähköposti on käytetyin kanava
Vaikka miljardit ihmiset käyttävät Facebookia ja/tai Instagramia, on sähköposti silti käytetyin. Jos yrityksenä lähestyt yritysasiakkaita, ei Facebook välttämättä ole ollenkaan oikea kanava, sillä siellä ollaan hiukan rennomalla mielialalla. Juu, en väitä etteikö moni feisbuukkaisi työajallaankin, mutta silloinkin se taitaa olla enemmän sellaista “irti arjesta” -touhua eikä sieltä etsitä niinkään työhön ideoita. Toki myös sitäkin, mutta kyllä ne kissavideot ja kuvat silti saavat eniten tykkäyksiä. Usko pois.
Moni on myös tehnyt tietoisen päätöksen rajoittaa someaikaansa, jolloin sinun postauksesi saattaa osua juuri johonkin paastoon eikä seuraajasi tiedä yhtään mitään viestistäsi. Moni myös marittaa (eli käyttää konmari -metodeja myös sähköpostilaatikkonsa siivoamiseen ja poistuu listoilta) sähköpostejaan. Sitä suuremmalla syyllä hän on kiinnostunut sinun sähköpostistasi, jos tilaa juuri sinulta postia.
Uutiskirjemarkkinointi tavoittaa siis yritysasiakkaat paremmin, sillä postia lukiessaan he ovat todennäköisemmin työmoodissa.
Syy 7: Omistat listasi
Kun keräät osoitteita postituslistallesi, listasi on sinun omistuksessasi. Se on arvokas omaisuutesi, jonka voit ottaa mukaan siirtyessäsi uutiskirjepalvelusta toiseen etkä ole sidottu käyttämään jotain tiettyä työkalua tai palvelua.
Uutiskirjemarkkinointi on yrityksen tai sisällöntuottajan strateginen valinta ja listalla on arvoa.
Syy 8: Luku- ja klikkausprosentit ovat korkeampia
Tämä on mielenkiintoista! Tilastot osoittavat jatkuvasti, että hyvin hoidettu uutiskirjemarkkinointi tavoittaa jatkuvasti enemmän kohderyhmän jäseniä kuin sosiaalinen media. Ei ole ollenkaan tavatonta, että yli puolet – helposti jopa 75% – tilaajista avaa kirjeen ja lukee sen. Linkkejä klikkaillaan ahkerasti, yli 10% klikkausprosentit ovat arkipäivää ja vieläkin isommat onnistuvat, kun kirjeet tehdään huolella ja sisältöön panostetaan.
Mailchimp pitää kirjaa maailmanlaajuisesti avaus- ja klikkausprosenteista per toimiala. Luvut ovat todella matalia verrattuna niihin, joihin itse törmään päivittäin omien listojeni sekä asiakkaitteni puolesta pyörittämieni listojen parissa. Mutta nuo matalatkin luvut ovat hyviä, kurkista vaikka täältä.
Syy 9: Et ole algoritmien määrättävissä
Somekanavat muuttelevat algoritmejaan säännöllisesti ja sekä tavalliset käyttäjät että sisällöntuottajat repivät hiuksiaan, kun asiat muuttuvat. Juu, olemme konservatiiveja helposti, mutta ymmärrän huolen, kun Facebook-sivun sisältö ei yhtäkkiä saakaan näkyvyyttä vaikka asiat tehdään niin kuin aiemmin on hyväksi havaittu.
Algoritmien muutokset saattavat olla hienovaraisia, niiden tekemisestä ei julkisesti puhuta mikä saa aikaan huhumyllyjä ja kikkakuutosia testaillaan.
Uutiskirjeen lähettäjät eivät ole algoritmien armoilla. Sähköpostit toimivat kuin junan vessa, jos vain itse käyttäydyt kunnolla etkä tee mitään harkitsematonta, mikä saattaisi innostaa roskapostisuotimet blokkaamaan postisi. Onneksi vastuullisuus on korkeassa arvossa ja GDPR toi kaiken meuhkauksen ohella lisää ymmärrystä siihen, että sähköpostien lähettäminen vain luvallisesti on erittäin tärkeää.
Kirjoitin muuten aiemmin myös sähköpostimarkkinoinnista, jota pidetään kyllä ihan uutiskirjemarkkinoinnin synonyyminä.
Syy 10: Sähköposti ei ole Tamagotchi
Onko sinulla tiukka rutiini siitä, miten uusi blogipostaus jaetaan heti oman Facebook-sivun ja -ryhmän lisäksi ryhmiin X, Y ja Z ja mahdollisesti etsitään vielä pari muutakin ryhmää? Kommentteihin pitää vastata vaikka keskellä yötä, sillä eihän kukaan saa näyttäytyä tylyltä ja selkänsä kääntäneeltä ja ylimieliseltä, jos vaikka jollakulla olisi asiaa. (Tamagotchi oli muutama kymmenen vuotta sitten suosittu lelu, joka kärsi ja jopa kuoli, ellei se saanut säännöllistä hoivaa.)
Käsi ylös, jos somen hoitaminen välillä käy työstä! No en ihan oikeasti väitä, että sinun tulisi hylätä somekanavat, mutta pohdipa näiden tämän blogipostauksen 10 kohdan avulla sitä, saatko pelkästä somesta riittävästi liikennettä sivuillesi ja lukijasi todella keskittymään sanomaasi.
Uutiskirje on vähintäänkin loistava lisä markkinointipakkiisi eikä se vaadi sinulta päivittäistä sitoutumista. Osoitteita voit kerätä helposti ja vaivatta omilla nettisivuillasi ja vaikka siellä somessa. Tälläkin sivulla on lomake, jolla voit tilata Oppilan uutiskirjeen ja liittyä joukkoon, joka saa minulta noin kerran viikossa (kesäaikaan harvemmin) postia, jossa pohdiskelen jotain ajankohtaista asiaa ja annan vinkkejä löytämistäni uusista työkaluista tai muusta mukavasta.
Vielä 1 syy ottaa uutiskirjemarkkinointi vakavasti:
Jos uutiskirjeiden lähettäminen oikeasti kiinnostaa, pääset alkuun varsin helposti. Esimerkiksi Mailchimp on maksuton työkalu ja sen käyttäminen on varsin helppoa. Opettelemiseen menee toki aikaa, mutta oppimiskäyrä nousee ripeämmin Oppilan Mailchimp-verkkokurssilla. Mailchimp on maailman suosituin uutiskirjetyökalu ja sen saa tosiaan ihan maksutta käyttöön ja maksuttomalla versiolla pärjää ihan hurjan pitkälle (2.000 kerättyyn osoitteeseen asti!). Saat myös halutessasi maksuttoman kännykkäsovelluksen kampanjoiden seuraamiseen, tästä kirjoitin myös blogiin.
Tilaa sähköpostiisi tästä alta pieni opas uutiskirjemarkkinointiin ja saat sen jälkeen muutaman sähköpostin, joissa pohdin lisää uutiskirjemarkkinointia. Saat viestien mukana myös mukavan tarjouksen, jota ei kannata ohittaa!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia