Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus yrittäjän ja kenen vaan arjessa? 3+3 esimerkkiä
Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus?
Ihan varmasti jokainen uutiskirjettäni lukeva on huomannut, miten voimallisesti ChatGPT ja muut tekoälysovellukset valtasivat koulutusteni aiheet vuonna 2023. Viikon tunnit eivät riitä tekemään kaikkia toivottuja koulutuksia ja materiaaleja, joita nyt asiakkaani ahmivat.
Ja samalla on herännyt monenlaisia pohdintoja: pelokkaita, kauhistuneita ja tuomitseviakin. “Mehän emme mitään tekoälyä halua, haluamme olla aitoja.” No juu, sitähän me kaikki haluamme. Eikä mikään – toistan: ei yhtään mikään! – estä sinua olemasta oma, aito itsesi vaikka hyödyntäisitkin tekoälyä siellä, missä se on viisasta. Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus? Sitä pohdin tässä artikkelissa ja toivon, että luet sen ajatuksella.
Tekoäly ei vielä osaa kirjoittaa näitä minun tekstejäni samalla sävyllä kuin aito Taina. Siltä puuttuu helposti minun kuiva huumorini tai iloinen innostus. Mutta tuskinpa enää kauan. Mutta vielä se ei minua korvaa. Tässä kohtaa tekoäly on kuitenkin selkeästi mahdollisuus, ei uhka. En koe, että se vielä voisi minua korvata.
Tekoäly: 3 mahdollisuutta ja 3 uhkaa
Mutta minäkin olen halunnut hyödyntää tekoälyä siellä, missä se on viisasta. Tässä artikkelissa esittelen sinulle kolme asiaa, joissa tekoäly on selkeästi mahdollisuus ja kolme asiaa, joita sinunkin on hyvä pohtia vakavasti suhteessasi tekoälyyn. Jos jätät ne huomioimatta, saattavat ne olla jopa uhkia elämässäsi tai yrityksessäsi.
1. Tekoäly tehostaa asiakaspalvelua
Kun haluat, tekoälystä voi olla iso apua asiakaspalvelussa. Se ei vielä vastaa puhelimeen puolestasi, mutta voit valjastaa sen fiksuksi asiakaspalveluavuksesi. Olemme kaikki kurkkuamme myöten täynnä chatboteja, jotka eivät osaa vastata oikein mihinkään ja etsimme hiki hatussa tapaa saada oikea ihminen chattiin, jos chatbot ei meille suo apua.
Mutta nytpä voimme vajaassa tunnissa rakentaa asiakaspalveluun suunnatun chatbotin, jolla on sisällään vaikkapa kaikki verkkosivujesi tieto plus kaikki muu, mitä sille haluat kertoa. Ja se juttelee ihan sujuvalla suomella – tai millä kielellä nyt haluatkin sen juttelevan.
Rakensin tunnissa asiakaspalveluchatin Oppilan sivuille ja voit käydä sen kanssa juttelemassa ihan maksutta Oppilan palveluista ja osaamisesta (kokeile ihmeessä!). Se on rakennettu ChatGPT:n (GPT4) pohjalle ja sille on annettu tiedoksi kaikki sisältö Oppilan verkkosivuilta sekä muuta tietoa.
Eihän se osaa kaikkeen vastata ja vielä toistaiseksi se ohjaa pyytämään tarjousta vaikka koulutuksesta ihan vain yhteydenottosivulle. En halua, että se vielä toistaiseksi kerää kenenkään tietoja, mutta ehkä jossain kohdassa sitä kautta voi suoraan pyytää tarjouksen.
Tämä chatti vastaa kysymyksiin ympäri vuorokauden ja ajattelin jossain kohdassa laittaa sen myös tuonne sivun oikeaan alalaitaan isommin näkyville. Kerään nyt ensin vähän kokemuksia.
ChatGPT:n ja ylipäätään tekoälyn merkitys yrittäjän asiakaspalvelun tehostajana on kiistaton. Ajattele tilannetta, jossa asiakaspalveluun kohdistuu jatkuva virta kysymyksiä, jotka vaativat nopeaa ja tarkkaa vastausta. ChatGPT voi tässä tilanteessa toimia ensimmäisenä yhteydenpisteenä, tarjota välittömiä vastauksia yleisimpiin kyselyihin ja vapauttaa näin yrittäjän resursseja keskittymään monimutkaisempiin asiakastarpeisiin. ChatGPT:n kyky oppia ja mukautua tekee siitä arvokkaan kumppanin, joka kehittyy ja tehostuu yhdessä yrityksen kanssa.
Eikö tämä ole selkeästi tekoälyn tuoma mahdollisuus ennemminkin kuin uhka?
2. Tekoäly säästää aikaa kun sinulla on kiire
Olen hyvä kirjoittamaan monenlaisia tekstejä, mutta välillä tekee tiukkaa miettiä otsikoita. Tai joskus en vain keksi sisältöä johonkin kappaleeseen, jonka haluan lisätä vaikka verkkokurssille. Silloin tekoäly auttaa! Se on aivan mahtava juuri niissä tilanteissa, kun oma pää lyö tyhjää.
- mikä tekstille otsikoksi?
- tämä on kohderyhmäni, mistä aiheesta nyt kirjoittaisin blogiin?
- miten sanoisit tämän toisin?
- miten tämä kappale käännetään ruotsiksi / tanskaksi / englanniksi / latinaksi?
- jos kohderyhmäni on x, mitä sosiaalisen median kanavia minun kannattaisi ensisijaisesti käyttää?
Jos pyydän tekoälyltä apua näissä luovissa haasteissa, olen kyllä tarkkana siinä, että muokkaan lopputuloksen omaan suuhuni sopivaksi. Joskus riittää ihan vain idea. Tämän artikkelin ideoinnissa siitä oli myös apua. En todellakaan ottanut kaikkia vinkkejä vastaan, mutta sain ChatGPT:n ideoista hyvää apua omalle toteutukselle. Tämä on selkeästi ennemminkin tekoälyn synnyttämä mahdollisuus kuin uhka.
3. Tekoäly voi toimia ystävällisenä ja kärsivällisenä konsulttina – minkä alan tahansa
Tiedätkö tunteen, kun haluaisit kysyä mielipidettä tai neuvoa joltakulta, mutta juuri sillä hetkellä et voi sitä tehdä. Kello saattaa olla paljon, kollega on poissa tai kukaan tuttusi ei osaa auttaa sinua muutenkaan. Tekoäly on silloin oma yrityskonsulttisi, parisuhdeneuvojasi, puutarhasuunnittelijasi tai ammatinvalinnanohjaaja.
Älä tietystikään luota sokeasti tekoälyn ohjeisiin (ainakaan, jos olet sairas, teet sähköasennuksia tai yrität tunnistaa sieniä…), mutta se voi monessa asiassa auttaa sinua pohtimaan asioita monelta eri kantilta. Ja kun opit juttelemaan vaikkapa ChatGPT:n kanssa niin, että se kyselee sinulta lisätietoja, odottaa vastaustasi ja kysyy sitten vastaustesi pohjalta lisää täydentäviä kysymyksiä, olet jo aika pitkällä. Olen aivan mahdottoman innoissani, kun saan koulutuksissani olevat oppimaan tämän menetelmän!
Ja sitten ne tekoälyn uhat. Kyllä, tietysti niitäkin riittää!
Uhka 1: Väärinkäsitysten ja virheiden mahdollisuus on aina olemassa
Tekoäly ei ole erehtymätön. Neuvon aina koulutuksissani myös, missä tekoäly ei ole hyvä ja niitäkin juttuja riittää paljon. Se ei ole hyvä numeroiden kanssa, se keksii vuosilukuja eikä piittaa niistä. Sehän on kielimalli ja kielen tuottaminen on sen juttu.
Tekoäly voi ns. hallusinoida eli keksiä ihan omiaan, vaikkapa ylimääräisiä kuninkaallisia historiaan tai musiikkiyhtyeille levyjä, joita ei ole olemassakaan. Tämä on tietysti myös mainio juttu sinänsä, koska opiskelijat eivät voi koskaan luottaa siihen, että tekoälyn tekemät esitelmät olisivat virheettömiä ja he joutuvat vähintäänkin tarkistamaan kaikki faktat.
Tästä syystä sinun tulee osata itse oman asiantuntemuksesi perusta ja faktat. Tekoälyn varaan niitä ei pidä eikä kannata laskea. Tämä on toistaiseksi selkeä tekoälyn luoma uhka, jos liikaa luotamme sen tuottamaan sisältöön.
Uhka 2: Henkilökohtaisen kosketuksen puute
Niin, tämä liittyy edelleen tuolla ylempänä mainitsemaani kakkoskohtaan, jossa tekoäly auttaa sinua, kun sinulla on kiire. Jos sokeasti otat vain kaiken tekoälyn tuottaman materiaalin etkä muokkaa sitä ns. omaan suuhusi sopivaksi, jää sisältö helposti kovin keveäksi ja toisinaan myös suoraan käännetyn oloiseksi.
Me Suomessa kirjoitamme suomeksi vähän vähemmän reipasta ja revittelevää tekstiä myös markkinoinnissa kuin amerikkalaiset. Olen itse huomannut, että ChatGPT:n sävy on toisinaan kovin rempseä. Kyllä se sopii moneenkin kohderyhmään, mutta vaikkapa B2B-maailmassa on syytä ehkä hiukan himmailla.
Älä siis tee sitä virhettä, että ihan suoraan nappaisit tekoälyn tekstejä, ellei se ole löytänyt juuri sinun sielusi säveliä.
Uhka 3: Sinun ennakkoluulosi, pelkosi tai väärinkäsityksesi saattavat estää tekoälyä auttamasta sinua
Kun ChatGPT avautui meille tavallisille käyttäjille, minäkin testailin kaikkia pöljiä juttuja, joilla sain ChatGPT:n vastailemaan väärin tai antamaan ihan hassuja vastauksia. Ja pidin sitä aika turhana. Tästä olen kertonutkin monet kerrat. Sitten otin itseäni niskasta kiinni ja opettelin käyttämään sitä oikein ja loppu on historiaa. ChatGPT on päivittäinen kumppanini monissa asioissa. No jaa, välillä menee kyllä monta päivää, etten sitä käytä, mutta pyrin ihan koko ajan pysymään kärryillä siitä, mitä uutta on tällä rintamalla.
Sen lisäksi olen törmännyt jopa kollegoihin, jotka lietsovat vähän sellaista “Paha tekoäly, minä en sitä käytä vaan olen aito, oma itseni.” -mentaliteettia. Sitten vähän huokaisen ja mietin, että olisikohan kyseisellä henkilöllä taustalla jokin huono kokemus tai ihan vain se, että ei ole vaivauduttu opettelemaan oikeanlaista käyttöä. Siitä tulee tällainen olo:
- Internet on paha, en aio käyttää internetiä.
- Kännykät ovat turhia, en tarvitse sellaista.
- Kaikki oli ennen paremmin.
Kuulostaako tutulta? Onko sinunkin lähipiirissäsi joku tällainen? No, tiedän olevani vähän etukenossa näiden uusien kotkotusten kanssa, mutta sellainen pään pensaaseen työntäminen harvemmin auttaa ketään eteenpäin. Niin että jospa sinäkin varmistat, että olet ennakkoluuloton ja avarakatseinen, kun tutkit tekoälyn suomia mahdollisuuksia. Tämä tekoälyn luoma uhka on nimittäin selätettävissä ihan pienellä opiskelulla ja ennakkoluulottomuudella.
No onko tekoäly uhka vai mahdollisuus sinulle? Kaipaatko apua tekoälyyn tutustumisessa?
Lue lisää Oppilan tekoälykoulutuksista ja kokeile vaikkapa Oppilan tekoälyapulaista, joka juttelee kanssasi kohteliaasti vaikka vuorokauden ympäri (täysin nimettömästi!). Jos haluat tunnissa päästä sisään ChatGPT:n saloihin, nappaa heti verkkokurssi.
Yle kirjoitti kesäkuussa 2023 tästä samasta aiheesta (Kolme uhkaa ja kolme mahdollisuutta) aiheesta artikkelin ja haastatteli mielenkiintoisia asiantuntijoita. Tekoälyn tuomia uhkia ja mahdollisuuksia on syytä pohtia avoimesti. Pysy kuitenkin ennakkoluulottomana ja ajan tasalla.
Nämäkin saattavat kiinnostaa
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia