Sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, jäsenkirje – ilmaiseksi?
Sähköpostimarkkinointi on noussut puheeksi monissa keskusteluissa etenkin viime vuosina, kun some-palvelut ovat muuttaneet algoritmejaan.
Mitä pitäisi tehdä, kun Facebook-postaukset tavoittavat vain pienen osan seuraajista? Mitä jos rahallakaan ei saa omaa näkyvyyttään riittävän ylös eivätkä asiakkaat löydä uusia tuotteita tai kuule muutoksista?
Myös moni yhdistys painii tiedottamisensa kanssa: some ei tavoita kaikkia eikä yhdistys voi välttämättä viestiä riittävästi jäsenilleen vain Facebookissa. Paperikirjeille on kuitenkin tehokas vaihtoehto: sähköposti.
Onko kaikki sähköpostilla tapahtuva viestintä sähköpostimarkkinointia?
No ei. Yritys saattaa viestiä asiakkailleen myyntiin tai asiakassuhteen hoitoon liittyvistä juoksevista asioista sähköpostilla. Tai yhdistys kutsuu väkeä sääntömääräiseen kokoukseen sähköpostilla.
On vaikea löytää yhtä yhteistä termiä sille touhulle, jossa erillistä työkalua apuna käyttäen lähetetään omalle postituslistalle sähköposteja. Siitä puhutaan usein sähköpostimarkkinointina (ja se onkin googlen tehokkaasti haettuja hakusanoja, sillä tätä kirjoittaessani tuon hakusanan maksullisen mainonnan hintatarjoukset yhdelle klikkaukselle pyörivät 5-8 euron paikkeilla. Melko kallista.)
Minä puhun usein uutiskirjetyökalusta, kun tarkoitan esimerkiksi Mailchimpia, jota moni käyttää sähköpostiosoitteitensa hallinnointiin. Se on neutraalimpi termi eikä pidä sisällään markkinointinäkökulmaa, mutta ei poissulje sitä.
No mikäs se Mailchimp sitten on?
Ennen kuin mennään siihen tarkemmin (ja oi voi, siitä riittää juttua sitten aika pitkäksikin aikaa), on syytä pohtia, miksi sellaisen työkalun käyttäminen on tärkeää.
Tiedätkös, olen auttanut yrittäjiä, joilla on ollut 500 ihmisen sähköpostiosoitteet Outlookin jakelulistalla. Juu, kyllä sinne mahtuu, mutta ongelmia alkaa esiintyä, kun tuollaista massaa alkaa pyörittää. Pahin uhkakuva on se, että Outlookin osoitekanta korruptoituu (siis hajoaa) eikä varmuuskopioita ole. Olet ehkä kuullut jostain naapurin kummipojan tutusta, joka ei ottanut säännöllisiä varmuuskopioita. Onneksi sellainen on vain urbaania legendaa, eikö?
Toinen harmi iskee, kun tuollaisella isolla postituslistalla alkaa olla vaihtuvuutta. Ihmiset vaihtavat työpaikkoja kertomatta siitä ihan kaikille tai vaihtavat luukku-sähköpostinsa vaikkapa gmailiin. Kun isolle massalle lähetetään postia, alkaa lähes joka postituksessa tippua “not delivered” eli “ei mennyt perille” -viestejä eli ne niin sanotusti bouncaavat (eli pomppaavat takaisin). Osoitteiden poistelu käsipelillä alkaa viedä aikaa ja pahimmassa tapauksessa olen saanut todistaa, kun lähettäjällä ei ollut lopulta enää varmuutta, että yritettiinkö postituslistan loppupäälle edes lähettää viestejä, kun puolessa välissä joku osoite ei enää toiminutkaan. Aivan turhaa ajanhukkaa on tuollainen pohtiminen.
Niin – mikä on Mailchimp ja mihin sitä käytetään?
Mailchimp on maailman suosituin uutiskirjetyökalu (päädyin nyt tuohon termiin). Se huolehtii sähköpostilistastasi eli se ilmoittaa, jos vastaanottajan osoite ei enää toimi eikä yritä lähettämistä itsepintaisesti. Se antaa listallasi oleville mahdollisuuden perua uutiskirjeen tilauksen klikkaamalla jokaisen sähköpostin lopussa olevaa pakolista linkkiä. Toisesta linkistä käyttäjät voivat käydä vaihtamassa osoitteen – ihan itse, vaivaamatta sinua.
Mailchimpin avulla teet verkkosivuillesi tai Facebookiin valmiin lomakkeen, jolla halukkaat voivat liittyä listallesi. Se ei päästä ketä tahansa noin vain listalle vaan se huolehtii GDPR:n hengessä siitä, että jokainen vielä vahvistaa pyyntönsä erikseen sähköpostin kautta (“Kyllä, haluan vastaanottaa postia….”) käyttäen ns. double opt-iniä. Mailchimp tarjoaa myös lomakkeita, joihin on sisäänrakennettu erilliset hyväksyntäruksit, joilla listalle liittyjä pystyy GDPR:n hengessä antamaan vielä nimenomaisen hyväksynnän listalle liittymiselle.
Itse asiassa Mailchimpillä voit jopa maksuttomalla tilillä tehdä rajattomasti myös näyttäviä laskeutumissivuja, joilla on kätevä tarjota vaikka maksutonta opasta liittymislahjaksi.
Mailchimpissä on valtavasti valmiita kirjepohjia, joita voit muokata niin paljon kuin luovuutesi vain antaa myöden eli voit lähettää juuri niin hienon tai yksinkertaisen näköisiä posteja kuin ikinä haluat. Ja kun olet tehnyt kirjepohjan juuri oman yrityksesi tai yhdistyksesi näköiseksi, ei sähköpostimarkkinointi olekaan enää vaikean oloinen asia.
Koska mitään ei koskaan saisi – ainakaan viestinnässä – tehdä ilman, että sitä seurataan ja tehdään johtopäätöksiä, Mailchimp kertoo joka postituksen jälkeen vielä tarkkaan, että miten monelle viesti meni perille, kuinka moni postisi luki ja miten moneen kertaan ja mitä linkkejä klikattiin. Eli lyhyesti sanottuna Mailchimp tarjoaa kattavat raportit. Todella kiehtovaa enkä itse edes aina malta oikein odottaa, kun asiakkaidenkin puolesta tekemäni postitukset kiinnostavat.
Onko Mailchimp kallis?
No ei ole. Se on ilmainen 2.000 sähköpostiosoitteeseen asti. Eli Suomen mittapuulla raja ei tule ihan heti vastaan, jos vasta aloitat. Kuukaudessa voit lähettää 10.000 sähköpostia ilmaiseksi eli siis 1.000 osoitteen listalle voisit maksutta lähettää 12 postitusta eli aika monta.
Ei se rajan saavuttamisen jälkeenkään ole kallista, mutta siinä vaiheessa kannattaa tutustua muihinkin vaihtoehtoihin.
Onko Mailchimp aloittelijalle sitten paras vaihtoehto?
Kaikki on suhteellista, mutta jos haluaa säästää kuukausimaksuissa, on sen kanssa hyvä aloittaa. Osoitteet voi halutessaan siirtää uuteen järjestelmään milloin tahansa. Suomenkieliset vastaavat palvelut veloittavat kuukausimaksua useita kymmeniä euroa (voi olla, etten tunne ihan kaikkia, mutta ilmaisia yhtä kattavia palveluja en toistaiseksi ole löytänyt).
Mailchimp on englanninkielinen – eikö sitä voi oppia, jos ei osaa englantia?
Voi kyllä. Mutta opettelussa on varmasti – ollakseni rehellinen – siinä tapauksessa ehkä hiukan ekstravaativuuskerrointa. Kun käsitteet ovat selvät ja käyttöä vähän takana, ei vieras kieli kyllä haittaa, mutta ensikertalaiselle kokemus saattaa olla hieman pelottava.
Voiko Mailchimpiä käyttää yhdistyksen jäsenpostituksiin? Sähköpostimarkkinointi ei kiinnosta.
Ilman muuta voi! Sellaiseen se on mitä mainioin. Kun yhdistys siirtää jäsenrekisteristä sähköpostiosoitteet Mailchimpiin ja tekee kirjepohjan kerralla kuntoon, voi se jatkossa keskittyä vain jäsenpostitusten sisältöön.
GDPR – onko Mailchimp sen kanssa yhteensopiva?
Mailchimp tarjoaa mainiot GDPR-hyväksynnät, joilla saat tarjottua tilaajille ruksin hyväksyntää varten. Näiden selkeiden hyväksyntien avulla sähköpostiosoitteiden omistajat tietävät, mihin palveluun ja mitä tarkoitusta varten osoitteensa luovuttavat.
Mailchimp vaikuttaa ottavan tietosuojan ja EU:n tietosuoja-asetuksen hyvin vakavasti. Keväällä 2018 Mailchimp toi käyttöön GDPR-lisäyksen tiettyihin lomakkeisiin, joiden avulla listan omistaja voi aivan erityisesti varmistua luvan saamisesta (consent). Nämä ovat siis rasteja, jotka tietonsa antavat voivat ruksia ja vahvistaa, että ymmärtävät, että heidän tietonsa tallennetaan rekisteriin. Pelkästään niiden käyttäminen – tai Mailchimpin käyttäminen – ei tee yrityksestäsi tai yhdistyksestäsi GDPR-hyväksyttyä, mutta ne ovat hyvä apu prosessissa. Sittemmin tätä prosessia on entisestään helpotettu.
Miksi Mailchimp on hyvä työkalu sähköpostimarkkinointiin?
Niin, tai uutiskirjeiden tai jäsenkirjeiden lähettämiseen?
No koska olen ihan käytännössä todennut sen hyödylliseksi, luotettavaksi ja helppokäyttöiseksi. Olen auttanut Mailchimpin käyttöönotossa lukuisia kiireisiä yrittäjiä, joiden vanhat postitussysteemit ovat alkaneet revetä liitoksistaan tai jotka ovat halunneet aloittaa sähköpostilistan keräämisen.
Olen myös kouluttanut Mailchimpin käyttöä mm. ammatillisessa aikuiskoulutuksessa eritoten yrittäjille ja saanut niin innostunutta palautetta, että tiedän sen olevan helppo ottaa käyttöön.
Moni on halunnut löytää apua siihen, miten asiakkaat tavoitetaan, kun some ei enää riitä. Asiakkaan tai prospektin sähköpostilaatikkoon pääseminen on kunnia-asia ja sinne tulisi lähettää vain laadukasta – niin ulkonäön kuin sisällönkin puolesta – postia.
Haluatko apua Mailchimpin oppimiseen?
Jos innostuit ajatuksesta tehdä laadukkaampaa viestintää sähköpostien muodossa, saattaisit olla kiinnostunut Mailchimp-verkkokursseista!
Tarjolla on mm.
- Mailchimp-verkkokurssi itseopiskeluun
- Mailchimp-luentopaketit (12 luentoa vuodessa) ja kyselytunnit (alk. 24,90 / luento)
- Mailchimp-tehokurssi, jossa on verkkokurssin lisäksi kyselytunnit sekä kuukausittaiset lisäluennot mukana paketissa
Näistä löydät lisää tietoa TÄÄLTÄ.
Kurssit ovat kattavia eivätkä vaadi mitään ennakkotietoja. Voit aloittaa tyhjästä tai siirtää muualta olemassa olevat osoitteesi. Opittava asia on pilkottu oppimista edistäviin keskimäärin 3-10 minuutin videopätkiin, joissa opit kädestä pitäen, miten Mailchimp otetaan käyttöön ja miten sitä käytetään niin, että saat kaiken siitä irti. Jokainen opittava asia käsitellään ensin johdannossa käsitetasolla, sitten näet ruudulta – kuin kädestä pitäen – miten asiat etenevät, mitä kuuluu painaa ja mitä mikäkin valikko tarkoittaa. Jokainen asia vedetään vielä yhteen ja tahti on rauhallinen, selkeä ja kannustava.
Kurssista löydät lisää tietoa täältä.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia