Mailchimpin mobiilisovellus – markkinoijan maksuton lomakaveri
Mailchimpin mobiilisovellus tekee kampanjoiden hallinnan astetta helpommaksi. Se on jälleen yksi syistä, jotka tekevät Mailchimpistä monen yrittäjän tärkeän työkalun.
Jos yrityksesi tekee modernia sisältömarkkinointia, kuuluu siihen oleellisena osana säännöllisesti lähtevä uutiskirje. Uutiskirje kolahtaa jokaiseen sähköpostilaatikkoon, kun pelkkään someen turvautuvat pinnistelevät monelle näkymättömien julkaisujensa kanssa.
Mailchimp on maailman suosituin uutiskirjetyökalu ja vaikka se teki juuri isoja muutoksia mm. maksuttomien tiliensä ominaisuuksiin, säilyttää se silti edelleen suosiotaan. Ja Mailchimpin mobiilisovellus on mainio osoitus siitä, että muutokset ovat juuri oikeaan suuntaan! (Sitä paitsi sekin on ilmainen! Siitä lisää tässä jutussa vähän myöhemmin.)
Mailchimp on ilmainen 500 sähköpostiosoitteeseen asti
Mailchimp pysyi monet vuodet melkoiset samanlaisena. Aloin neuvoa yrittäjiä sen käytössä jo monta vuotta sitten ja olisin voinut vaikka unissani navigoida valikoissa. Uudistukset ovat oikein mainioita ja tuovat uudenlaista ajattelua Mailchimpin käyttöön: et tarvitse joka asiaa varten uutta postituslistaa, vaan voit pitää koko yleisösi (audience) samalla listalla ja segmentoida heitä kätevin tavoin.
Kyllä, Mailchimpin käyttäminen on koukuttavaa ja helppoa. Ja se on maksuton 500 sähköpostiosoitteeseen saakka (2.000 osoitteeseen asti, mikäli tilisi on tehty ennen toukokuuta 2019), mikä madaltaa kynnystä sen käyttöönottoon melkoisesti. Ei Mailchimp toki ainoa uutiskirjetyökalu ole, eikä edes ainoa, joka tarjoaa maksuttoman tason. Mailerlite on hankkinut paljon asiakkaita viime vuosien aikana (maksuton 1.000 osoitteeseen saakka rajoiteltuilla ominaisuuksilla) ja kannattaa tutustua myös Smailyyn. Mailchimpin iso markkinaosuus tuo mukanaan kuitenkin paljon mm. integraatioita myös pienempiin järjestelmiin.
Kun Mailchimpin käytön oppii (sekään ei ole vaikeaa ja jos kaipaat ohjattua apua, tutustu Oppilan suosittuun ja tehokkaaseen ja hyvin edulliseen Mailchimp-verkkokurssiin), siitä saa hurjasti irti.
No niin, se Mailchimpin mobiilisovellus.
Kyllä, se on ilmainen ja sen voi ladata joko iOS-laitteille (iPhonelle ja iPadille) AppStoresta tai Android-puhelimelle Googlen Play-kaupasta.
Minusta sen parhaita puolia on se, että sillä voi seurata kampanjoiden raportteja todella hyvin ihan missä vain. En ehkä ole ainoa, mutta minusta on ihan joka kerta koukuttavaa nähdä, miten lähettämäni kampanja lähtee liikkeelle, miten sitä availlaan ja miten linkkini houkuttelevat klikkailemaan.
Mailchimpin mobiilisovelluksen mainioin puoli minusta on kuitenkin se, että kun kampanjasta on kulunut päivä tai pari, se muistuttaa minua push-viestillä siitä, että “Kuules, kampanjasi “Kesäale nyt myymälässä” on avannut vain 41,7% vastaanottajista. Nyt olisi hyvä hetki lähettää kampanja uudelleen niille, jotka eivät sitä ole avanneet.”
No viesti ei ole aivan tuollainen, se on englanniksi, mutta ymmärrät kyllä, mitä ajan takaa. Parilla napsaisulla saan viestin lähtemään niille, jotka sitä eivät olleet ensimmäisellä kierroksella avanneet. Ja aina sieltä löytyy iso joukko, jotka heräävät vasta toisella kerralla. Usein teen tämän uudelleenlähetyskierroksen aivan eri kellonaikaan kuin olen lähettänyt ensimmäisen.
Mailchimpin mobiilisovelluksella voit laatia myös kampanjan
Koska olen tällainen uutiskirjemaanikko tai vähintäänkin -intoilija, käytän tietysti ammatillisistä syistä useita uutiskirjetyökaluja. ActiveCampaign, jonka avulla automaatioiden laatiminen on aluksi mystistä ja hankalaa, on niissä kuitenkin todella tehokas. ActiveCampaignilla on nykyisin myös mobiiliappi, mutta se ei ole yhtä intuitiivinen kuin Mailchimpin.
Mailchimpin mobiilisovelluksella onnistuu kuitenkin ihan (lähes) kaikki sama kuin selainversiollakin: voit muokata ja lisätä kontakteja, laatia kampanjoita uudelle tai valmiille kirjepohjalle (template) ja totta kai tutkia niitä raportteja. Ja kaikki tämä hoituu jopa ikänäköiseltä, uskokaa tai älkää.
Mailchimpin käytön oppii nopeasti
Joten jos olet kahden vaiheilla Mailchimpin käyttöönotossa, älä pohdi enempää. Pääset tuossa tuokiossa keräämään osoitteita ja lähettämään näyttäviä ja tehokkaita uutiskirjeitä. Ja jos jossain vaiheessa haluat vaihtaa toiseen uutiskirjetyökaluun, saat kaikki kontaktisi segmentointeineen mukaan parilla napsaisulla. (Jopa sillä kännykkäsovelluksella!)
Niin ja Oppilan verkkokurssilla opit vaikka yhdessä viikonlopussa (jos paneudut asiaan, kuten eräs kurssilainen) ottamaan työkalun käyttöön ja aloittamaan uutiskirjeiden lähettämisen.
PS: Kun rekisteröidyt Mailchimpiin, luot sekä käyttäjätunnuksen että salasanan, ja tietysti kerrot sähköpostiosoitteesi. Mailchimpin mobiilisovellukseen kirjaudutaan sillä käyttäjätunnuksella, joka monella tahtoo unohtua. Vinkkini on, että käytä käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitettasi, niin saatat muistaa sen paremmin.
PS2: Jos tarvitset Mailchimpin käyttöönotossa tai käytössä henkilökohtaista apua, autan mielelläni. Tunnissa ehdimme jo paljon ja Oppilan tehokkailla etäyhteyksillä istumme sen tunnin kuin samassa huoneessa.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia