Instagramin uusi algoritmi – mikä muuttui, miten hyödynnät?
Instagramin uusi algoritmi päivittyy parhaillaan tätä kirjoittaessani ja jo aiemmin keväällä huhutut uudistukset astuvat voimaan. Mikä Instagramissa sitten muuttuu?
Kahta samanlaista Instagram-feediä ei ole
Vaikka sinä ja ystäväsi seuraisitte täsmälleen samoja tilejä, näkisitte todennäköisesti erilaisen näkymän omassa feedissänne. Mistä se johtuu?
Instagramin algoritmi pyrkii älyään (tekoälyä siis) käyttäen esittelemään sinulle tärkeimmät postaukset ensin. Mitä se sitten tarkoittaa?
Jos pidät kovasti vaikkapa Antti Tuiskun Instagram-tilistä, tykkäilet ja jopa kommentoit hänen kuviaan, näet hänen postauksiaan todennäköisesti enemmän kuin kaverisi, joka vain seuraa Anttia hiukan passiivisemmin. Instagram päättelee interaktiivisuutesi määrästä, että Tuiskun poika on sinulle merkittävä ja haluaa tarjota sinulle tärkeää sisältöä enemmän kuin sille vain mukana hengaavalle kaverille.
Instagramin mukaan se haluaa tarjota enemmän “friends and family” -sisältöä, joten jos olet suuri ja aktiivinen Antti Tuisku -fani, hänen päätellään olevan lähes perheenjäsenesi.
Kiinnostuksen kohteet korkealla – Instagramin uusi algoritmi arvostaa käyttäjiä
Jos Instagram päättelee, että pidät jostakin aiheesta, se näyttää sinulle enemmän sitä. Jos vaikka tapaat tykkäillä kuppikakkukuvista hakusivulla (explore), näet todennäköisesti enemmän kuvia kuppikakuista. Minä erehdyin tykkäilemään muutamasta kivasta timanttisormuksesta ja sen jälkeen minulle ehdotettiin 90%:isesti sormuskuvia ja -videoita.
Tätä voit vaikkapa testata käymällä juuri siellä Instagram-sovelluksen ”explore”-sivulla (se on se suurennuslasin kuva siellä alalaidan valikossa) ja tykkäilemällä muutamasta kuvasta. Palaa sinne vaikka parin päivän kuluttua ja sinulle tarjoillaan sisältöä juuri samoilla teemoilla. Tähän älykkyyden osaan Instagram käyttää nimenomaan hashtageja eli jos tykkäsit kuppikakkukuvasta, saat lisää kuvia, joissa on samoja avainsanoja. MUTTA – tämä on kiehtovaa! – Instagram todennäköisesti hyödyntää myös konenäköä (machine vision) eli se kykenee tulkitsemaan kuvien sisältöä ihan siitä kuvasta itsestäänkin. Konenäön hyödyntäminen ei ole itse asiassa edes vaikeaa. Minä testailin tätä jo pari vuotta sitten asentamalla iPhoneenin ilmaisen Cam Find -appin, joka kertoo, mikä esine on kyseessä kun osoitan sovellusta käyttäessäni kameralla jotain esinettä. Se on jo ihan pelottavan tarkka!
Ajanmukaisuus
Tämä on hankala selostaa, englannikielinen termi “timeliness” on mielestäni osuvampi. Se tarkoittaa siis, että todennäköisemmin näet uudempia postauksia kuin vielä aiemmassa algoritmissa esiintyneitä viikon vanhoja kuvia.
Se tarkoittaa myös sitä, että uuden Instagram-algoritmin avulla uudemmat postauksesi saavat ylipäätään enemmän näkyvyyttä kuin vanhat. Ja kenties nyt alkaa myös postaamisajankohta vaikuttaa enemmän. Tosin olen itse sitä mieltä, että sillä on tähänkin asti ollut iso vaikutus, vaikka virallisen kannan mukaan näin ei olisikaan ollut. Ja jos laitat monta kuvaa aivan peräjälkeen, todennäköisesti niiden väliin kiilaa muitakin kuvia, kun ne esiintyvät seuraajiesi feedissä.
Instagram ei aio kuitenkaan palata enää parin vuoden takaiseen kronologiseen postausten esittämiseen. Silloin näit omassa feedissäsi postaukset juuri siinä järjestyksessä kuin ne oli tileiltä lähetetty. Mutta muutosta on tapahtunut ja todennäköisesti näet yhä uudempia postauksia.
Suhde kuvan postaajaan
Tähän jo tuolla yllä viittasinkin: jos tykkäilet ja kommentoit usein jonkin tilin-postauksia, näet niitä suhteessa enemmän. Eli jos sinulla on tunne, ettet näe jonkin tilin kuvia riittävästi, kokeile kommentoida ja tykkäillä. Olet ehkä huomannut, että jos käyt tykkäämässä tai kommentoimassa jotain tiliä, pian tuon tilin omistaja tykkäilee sinun kuvastasi (edellyttäen, että seuraatte toisianne). Kuvasi on noussut hänen feedissään ylemmäs, koska kävit “herättämässä” yhteytenne.
Oletko satunnainen vai aktiivinen instagrammaaja?
Jos käyt sovelluksessa usein tsekkailemassa uutuudet, näet todennäköisesti enemmän kronologisessa eli siis aikajärjestyksessä olevia kuvia. Jos olet laiskempi stalkkaaja, näet sovelluksessa käydessäsi vain sinulle tärkeimmät poiminnat.
Instagram tarkkailee myös aikaa, jonka käytät sovelluksessa. Isoveli valv… eikun siis tekoäly tarjoaa sinulle parempaa sisältöä.
Instagram-myyttejä on nyt kumottu
Ei, Instagramin yritystiliä käyttämällä et saa huonompaa näkyvyyttä kuin henkilökohtaisella tilillä (yritystilistä kirjoitin aiemmin keväällä). Eivätkä videot tai live-pätkät saa enää ekstra-näkyvyyttä. Nämä urbaanit legendat tai aiempiin algoritmeihin liittyvät väittämät on nyt kumottu.
Miten hyötyä uudesta Instagram-algoritmista?
Julkaisijana sinun kannattaa edelleen houkutella kommentteja ja tykkäyksiä. Hyödynnä myös hashtageja tehokkaasti, sillä niiden avulla trendaavat asiat saattavat nostaa sinunkin tiliäsi helpommin näkyville.
Jos haluat terävöittää omaa feediäsi ja keitä siellä näet, kannattaa ehkä käydä kriittisemmin läpi, keitä seuraat. Toisinaan on hyvä hiukan siivota ei-mielenkiintoisia tilejä pois, mutta toisaalta jos et ole niiden kanssa tekemisissä, eivät ne sinulle juuri näykään, ainakaan yhtä helposti kuin ne sinulle tärkeät.
Jo aiemmin keväällä 2018 Instagram tarjosi uuden ominaisuuden eli voit nyt seurata myös #-hashtageja. Jos jokin tietty avainsana kiinnostaa, seuraa sitä, niin saat ilmoituksen uusista kuvista. Tässä tietysti kannattaa harrastaa huolellisuutta ja aktivoida seuranta vain harvinaisemmille hashtageille. Jokin #happy tai #summer saa sovelluksesi surraamaan, mutta minä esimerkiksi seurailen mm. #verkkokurssi-avainsanalla tehtyjä julkaisuja.
Mikä Instagramkin algoritmimuutoksen tarkoitus on?
No, Instagramin uudistuksen tarkoitus lienee tarjota käyttäjille enemmän sisältöä, jota nämä arvostavat enemmän. Sama tarkoitus oli Facebookin uusimmassa uudistuksessa. Jos et ole jostain niin kovin kiinnostunut, näet sitä sisältöä vähemmän. Jos Instragram taas päättelee sinun olevan todella kiinnostunut, näet sitä enemmän. Aika mainiota, vai mitä?
Julkaisijan päänvaivaa
Yrittäjälle ja kaupallisempia tavoitteita harrastavalle julkaisijalle tämä tietysti tuo taas pikkuisen lisähaastetta: miten saada henkilökohtaisempi ote yrityksen postauksiin? Miten saada seuraajat interaktiivisiksi? Niinpä. Sama ongelma on Facebookissa. Olemme käyttäjinä jo kyllästyneitä kuvaamaan mielialojamme giffeillä ja hymiöillä vain boostataksemme kyseisen tilin näkyvyyttä. (Vain pari kikkaa kuvatakseni…)
Oliko tässä koko totuus Instagramin uudesta algoritmista ja sen tuomista muutoksista? No ei tietystikään! Eihän siitä kaikkea kerrota ja varmasti tuota pikaa pohditaan ja arvaillaan sen muita uusia ominaisuuksia. 🙂 Mutta jos keskityt laadukkaisiin ja kiinnostaviin kuviin sekä houkuttelevaan tekstiin, olet jo pitkällä!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia