GDPR ja Mailchimp – mikä muuttui?
GDPR ja Mailchimp – voi mikä sanayhdistelmä!
Toukokuussa vuonna 2018 – aivan hetki ennen h-hetkeä eli GDPR:n soveltamisen alkamista – Mailchimp julkaisi omat GDPR-ominaisuutensa. Viime tipassa!
Olin edellisessä elokuussa istunut ensimmäisessä GDPR-koulutuksessa ja siitä oli kulunut aikaa yhdeksän kuukautta. Siitä lähtien olin jollakin tasolla varautunut ja huolehtinut monta asiaa kuntoon jo ajoissa. Mutta silti tuntui, että todella monella oli hätä – ja niinkin isot yritykset kuin Mailchimp saivatt GDPR-juttujaan valmiiksi viime metreillä.
Testailin ja selvittelin. Huh.
Moni kauhunsekaisessa GDPR-tunnelmassaan keskittyi pohtimaan ja päivittämään tietosuojaselostettaan ja miettimään, että missä kaikkialla niitä henkilötietoja onkaan. Osalla sähköpostiosoitteet massapostituksia varten saattavat olla vielä outlookin tai gmailin jakelulistoilla, toisilla sitten taas vaikkapa tuolla Mailchimpin huomassa.
Uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi – miten GDPR huomioidaan?
Niin, tärkeää on että kaikkeen henkilötietojen – siis myös sähköpostiosoitteiden – keräämiseen ja tallentamiseen pyydetään lupa ja samalla kerrotaan, mitä tietoja kerätään, miten tietoja käsitellään ja mihin tarkoitukseen niitä kerätään. Oppila on myös päivittämässä sivuillaan olevat lomakkeet GDPR-yhteensopiviksi ja niissä tulee ruksia ruutu, jossa tämän hyväksyy. Ruudussa ei saa olla ruksia valmiina vaan käyttäjän tulee itse se ruksia.
Kyllä, Mailchimp lupaa täyttää kaikki EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset ihan ajoissa.
Vaikuttaa siltä, että jos käytät Mailchimpia uutiskirjeiden tai jäsenkirjeiden lähettämiseen, käytät aivan oikeaa palvelua, sillä amerikkalainen juristiarmada on kyllä kaikki kohdat käynyt huolella läpi. Mutta ne on käyty läpi niin huolella, että vaikuttaa hiukan siltä, että Mailchimpilla on uskallettu sitoutua vain pariin lomakevaihtoehtoon GDPR-hyväksyntäkenttien lisäämisessä.
Niin, eikö GDPR-hyväksyntäkenttiä saakaan kaikkiin Mailchimp-lomakkeisiin?
Ei saa, jos haluat hyödyntää Mailchimpin uusia GDPR-kenttiä. Ne toimivat ainoastaan
- Mailchimpin ylläpitämän (hosted) lomakkeen kanssa (eli sen, jolla on jaettava linkki)
- laskeutumissivun eli landing pagen kanssa sekä
- muutaman Pop-up -lomakkeen kanssa, joiden täytyy käyttäytyä juuri tietyllä tavalla.
Mailchimpin GDPR-lomake tai siis GDPR-kenttien lisääminen käytettävään lomakkeeseen (signup form) tekee lomakkeesta pitkän. Käännettävää tekstiä on paljon eikä Mailchimp tällä hetkellä anna kääntää heidän omia privacy policy -tekstejään, joten lomakkeelle jää myös englanninkielinen osuus. Tuon englanninkielisen osuuden kokoa on pienennetty vuoden 2018 jälkeen ja Mailchimpin GDPR-toiminnallisuudet ovat jo todella toimivia!
Iso osa käyttäjistä hyödyntää toki maksutonta Mailchimp-versiota, onhan se ilmainen 2.000 osoitteeseen saakka, mutta tällä hetkellä maksustakaan ei tuota ihan alinta tekstiä saa kääntää (kaiken muun saa toki kääntää, eikä tuo alalaidan teksti nyt oikeastaan ole muuta kuin lakitekninen selostus, pikkupränttiä, joihin olemme tottuneet erilaisissa verkkopalveluissa…).
Tuliko Mailchimpiin muita uudistuksia?
Kyllä, Mailchimp paransi kontaktien eli siis kerättyjen tietojen käsittelymahdollisuuksia. GDPR:n myötä kukin voi pyytää tietonsa tarkastettaviksi, siirrettäviksi toisaalle tai kokonaan poistettaviksi (eli “mahdollisuus tulla unohdetuksi”). Nyt kaikki tämä onnistuu Mailchimpissa.
(Se onnistuu muuten nyt myös WordPressissä! WordPressin päivityksessä 4.9.6. käyttöön tuli tietojen poistaminen ja vieminen. Nämä ominaisuudet löydät työkalut-valikosta).
Käytätkö Mailchimpia? Oletko pulassa GDPR:n kanssa?
Ei huolta! Kattavalla ja tehokkaalla Mailchimp-verkkokurssilla käydään myös GDPR läpi.
Kurssilla on yli 50 video-oppituntia, joilla käydään läpi GDPR:n osalta mm.
- uudet GDPR-kentät ja mitkä lomakkeet niitä voivat hyödyntää
- Double opt-in eli vahvistusviestit
- lomakkeiden liittäminen Bloggeriin, WordPressiin ja Facebookiin
- tietojen muokkaaminen, poistaminen ja siirtäminen
- yli 6 tuntia videomateriaalia
Tarvitsetko nopeaa apua?
Onko sinulla vain hiukan kysyttävää? Nyt saat Oppilasta nopean avun ongelmaasi puhelimitse uuden puhelintuen kautta.
Valitse kalenterista sinulle sopiva ajankohta, täytä omat tietosi ja valitse, haluatko jutella puhelimitse vai skypen kautta. Soitamme sinulle ilmoittamallasi tavalla sovittuna ajankohtana (vain kotimaisiin matkapuhelinnumeroihin tai skype-tunnuksellesi).
Valitse listasta kysymykseesi sopivin aihealue. Voit halutessasi lähettää sähköpostilla tilauksen tehtyäsi tarkennusta aihepiiriin. Ajanvarausten saatavuus riippuu Oppilan Tainan muista koulutuksista ja valmennuksista ja ajanvarauskalenterissa aikaisimmat ajankohdat ovat 3 vuorokauden päässä. Mikäli tarvitset akuuttia apua, ole ystävällisesti yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta ja kysy mahdollisuutta nopeampaan ajanvaraukseen.
Ehdot: Ole luurin ääärellä sovittuna ajankohtana. Yritämme soittaa sinulle kolme kertaa. Ajanvaraus päättyy sovittuna ajankohtana riippumatta siitä, ennätitkö vastata oikeaan aikaan. Ajanvaraukset ovat sitovia, mutta voit pyytää ajanvarauksen siirtoa vielä 24h ennen sovittua ajankohtaa, siirrämme sen maksutta toiseen ajankohtaan. Mikäli ajanvarausta joudutaan siirtämään Oppila Oy:stä johtuvista syistä, annamme sinulle hyvityksenä 50% lisää aikaa (eli alunperin 30 minuutin ajanvarauksesta tulee 45 minuutin pituinen).
Tilauksen tehtyäsi saat sähköpostiin vielä tarkemmat tiedot ja muistutuksen vuorokautta aiemmin.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia