“No se johtuu Instagramin tai Facebookin algoritmista.” – Mikä on algoritmi ja miksi se aiheuttaa harmaita hiuksia julkaisijalle?
“No se johtuu algoritmista.” Olen kirjoitellut blogiin ja paasannut muutenkin Instagramin ja Facebookin muuttuneista algoritmeista. Googlekin muuttelee omiaan säännöllisin väliajoin ja saa meidät julkaisijat repimään pelihousujamme ja harmaantumaan.
Olet kenties kuullut tuon usein käytetyn termin “algoritmi”, mutta mitä se oikein tarkoittaa?
Virallisen määritelmän mukaan algoritmi on tarkka kuvaus tai ohje siitä, miten jokin tehtävä suoritetaan. Algoritmeja käytetään – ja sieltä tuo termikin on valunut arkikieleen – etenkin ohjelmoinnissa. Tietojenkäsittely on sitten taas tuon termin ominut matematiikasta.
Facebookin algoritmit vievät julkaisijaa kuin pässiä narussa – näinkö?
Oppilan Facebookissa eräs henkilö kommentoi, että Facen ja Instan algoritmit ovat salatiedettä.
Siltä se tosiaan saattaa tuntua, sillä julkaisija on algoritmien armoilla, etenkin jos ne muuttuvat ja jos niiden saloihin ei pysty täysin perehtymään.
Facebook oli alunperin väline seurata kaverien kuulumisia. Jokainen julkaisu näkyi seuraajille ihan siinä aikajärjestyksessä, jossa ne julkaistiin. Mainoksia ei ollut eikä yrityksille ollut mitään erillisiä sivuja, rohkeimmat yritykset olivat Facebookissa henkilötileillään, joiden kavereiksi piti ryhtyä. Oi niitä aikoja.
Sitten tulivat yritykset sivuineen ja kun alkoi tulla ahdasta ja kilpailu koveni, alkoi rahalla saada sanomaansa näkyvämmäksi. Ja tottakai Facebookin oli syytä saada rahaakin järjettömän kokoisten palvelinsaliensa pyörittämiseen, jotta me saamme ihailla toistemme lomavarpaita ja aterioita sekä upeita auringonlaskuja edelleen ilmaiseksi.
Kymmenessä vuodessa mainokset ja yritysten sanomat alkoivat peittää kavereiden jutut melko tehokkaasti. Myös muut mediat aktivoituivat Facebookissa, mistä seurasi tietysti mediamyrskyjä, joista selvisivät järjissään vain mediakriittisimmät somettajat.
Facebook kuuli käyttäjiensä murheet ja ryhtyi muuttamaan algoritmejaan, minkä seurauksena näemme nyt enemmän kavereidemme juttuja ja vähemmän yritysjulkaisuja.
Emme kuitenkaan edelleenkään näe kavereiden julkaisuja aikajärjestyksessä tai edes niitä kaikkia. Facebookin algoritmi pyrkii päättelemään, mikä on sinulle tärkeää ja se pohtii, mikä sinua kiinnostaisi. Jos jokin julkaisu on saanut paljon kommentteja ja tykkäyksiä, se näkyy sinulle todennäköisemmin, koska se kiinnostaa Facebookin päättelykyvyn mukaan muitakin. Jos erityisesti seuraat jotakuta kaveriasi, tykkäilet ja kommentoit, näet hänen juttunsa todennäköisesti aiemmin kuin muut.
Facebook-sivujen julkaisut pulassa – vai ovatko?
Uusin algoritmiuudistus teki yritysten ja muiden sivujen julkaisujen näkymisen haastavammaksi, mutta tämä ei ole suuri ongelma niille, joiden seuraajat ovat kommentoivaa sorttia. Facebookin algoritmi näes arvostaa sitä, että saat seuraajasi avaamaan sanaisen arkkunsa.
Tein Oppilan uutiskirjeen lukijoiden kanssa pienen diilin ja sovimme, että he käyvät tykkäämässä ja kommentoimassa erään ajankohdan julkaisuja ja että kerron seuraavassa uutiskirjeessä, mikä vaikutus sillä oli.
Tarkemmat luvut kerron vain uutiskirjeen tilaajille, mutta pääpiirteissään kommentointi vähintäänkin tuplasi tavoitettujen lukijoiden määrän. Tykkäily toki auttaa, mutta kommentoinnilla on isompi vaikutus.
Mikä on tavoitteesi?
Jos tavoittelet Facebook-postauksellasi klikkauksia verkkosivuillesi, blogiisi tai verkkokauppaasi, on luonnollisesti merkityksellistä, moniko sinne sitten klikkaa. Jos julkaisusi näkijä klikkaa lukemaan juttuasi tai ostamaan tuotettasi, hän ei välttämättä palaa Facebookiin kommentoimaan yhtään mitään. Toisaalta, oletteko nähneet kenenkään kirjoittavan, että “Mielenkiintoinen juttu, klikkaanpa lukemaan.” Sen sijaan toisinaan on nähty, että juttua on kommentoitu ärhäkästi pelkän otsikon perusteella, lukematta.
Todennäköisesti kuitenkin toivot, että mahdollisimman moni seuraajistasi ja tykkääjistäsi näkisi julkaisusi ja toimisi niin kuin toivot. Tällöin olisi tärkeää saada viestisi faniesi näkyville ja silloin tuo kommentointi auttaisi kovasti.
Facebookin algoritmi siis säätelee sitä, missä järjestyksessä me näemme niitä julkaisuja, joita ylipäätään näemme. Olen itsekin tykkäillyt ties mistä ja tiedän varmuudella, että isosta osasta Facebook-sivuja en ole nähnyt vilaustakaan sen jälkeen. Niiden sanoma ei ole noussut korkealle, koska myöskään itse en ole ollut aktiivinen niiden suhteen.
Mikä Facebookissa tehoaa?
Pari vuotta sitten videot saivat enemmän nostetta. Minkä tahansa videon lataaminen Facebookiin toi sille paljon katsojia. Sitten nousivat live-videot ja Facebook boostasi niiden näkyvyyttä saadakseen lisää käyttäjiä uudelle toiminnolle (villi arvaus). Facebook-ryhmät ovat saaneet monet yritysjulkaisijat hurmioon ja niitä onkin perustettu aika keveästikin lisänäkyvyyden saamiseksi.
Mistä ne uutuudet saa sitten tietää?
Olemalla utelias. Lukemalla asiaa käsitteleviä blogeja. Ottamalla uusia asioita käyttöönsä. Ja aina, jos alkaa tuntua siltä, että entinen ei enää tehoa samoin kuin ennen, kannattaa pohtia, mitä kannattaisi tehdä toisin ja olisiko jotain uutta tarjolla.
Oppilan sivuille suurin osa löytää hakukoneiden kautta (blogissa tästä asiaa), kiitos tehokkaan hakukoneoptimoinnin eikä Facebook ole kovinkaan suuressa osassa, vaikka kaikki blogipostaukset sinne julkaistaankin. Testini osoitti kuitenkin, että rakentamalla seuraajien kanssa määrätietoista dialogia, on mahdollista luoda julkaisuja, jotka tavoittavat helposti paljon enemmän väkeä kuin vain mekaaninen julkaiseminen.
(Juu, someassarille olisi Oppilassakin töitä aika lailla… jos olet taitava, näppärä ja sanavalmis sometyyppi, ota yhteyttä!)
Instagramin algoritmi uudistui
Tästä kirjoitinkin aiemmin ja sitäkin tuli testailtua. Kommentointiin kehottaminen (siinä uutiskirjeessä) toi lisää kommentteja, mutta se ei sitten hassusti kuitenkaan tuonut lisää tykkäyksiä. MUTTA sen sijaan klikkaukset Oppilan Instagram-profiilin kautta Oppilan sivuille kasvoivat ja sekös sitten taas on hyvä juttu.
Ja kuva flunssaa poteneen yrittäjän villasukista toi hitusen enemmän tykkäyksiä. 🙂
Oppilan Instagram-profiili on sellainen “suutarin lapsen Instagram-profiili”, mikä isolta osaltaan johtuu siitä, että se on ollut opetuskäytössä. Sen päätarkoitus on tuoda kävijöitä Oppilan blogiin, mikä toimiikin hyvin. Parasta tietysti on se, että väki kommentoi ja tykkäilee, tuo mukanaan kaverinsakin ja kaikki joukolla sitten siirtyvät lukemaan blogia ja sen jälkeen kurssikauppaan ostoksille. 🙂
Mistä pääsenkin kertomaan, että Oppilan kurssikaupasta voit ostaa myös Instagram-valmennusta ja ajanvarauksella voit varata juuri sopivan ajan ongelmallesi. Tunnissa on mahdollista käydä läpi monta asiaa, vartissa voit tarkistaa yhden asian. Oppilan etäopetusvälineillä sinun on mahdollista nähdä myös opettajan puhelimen ruutu (käyttöjärjestelminä iOS (iPhone) tai Android) ja kaikki siinä tapahtuva ihan reaaliajassa. Henkilökohtainen video-opetus tapahtuu tietokoneen välityksellä eikä sinun tarvitse asentaa tietokoneellesi mitään.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia