Miten saan Instagram-tililleni seuraajia? Ohjeita aloitteleville
Instagram ja sen käyttäminen ja kaikenlaiset konstit Instagram-seuraajien lisäämiseksi tuntuvat olevan todella pinnalla – ainakin, jos näin voi päätellä hakusanoista, joilla Oppilan blogiin päädytään. “Miten saa instagramin näyttämään että olisi ollut jo pidempään” on yksi selkeimmistä hakutermeistä, joihin olen törmännyt. Englanniksi tuo olisi ns. “long-tail keyword”. Instagram-tileille toivotaan seuraajia ja kuville tykkäyksiä eli ihan nykyajan perusongelmia, hiukan karrikoiden.
Instagramin seuraajat, seuraajamäärä ja sen merkitys
Instagram-seuraajista on kova hinku ja kuvien tykkäyksiä lasketaan tarkasti. Etenkin nuorilla on tärkeää, että “ratio” on hyvä eli seuraajia on enemmän kuin seurattavia, koska noloahan se olisi, jos tykkäisi muista enemmän kuin itsestä tykätään. Silti yksi suosituimmista konsteista saada äkkiä lisää seuraajia on tykätä vallan vimmatusti kaikista mahdollisista tileistä. Tai ainakin sellaisista, jotka ovat sellaisten tilien tykkääjiä, jotka muistuttavat omaa tai ainakin sellaista tiliä, jota itse pitää tavoitteenaan. Onko tuollaisesta konstista jotain haittaa? Periaatteessa ei ja se on ilmainen ja tehokas konsti vaikkapa uudelle yrittäjälle tulla monen ihmisen / yrityksen / tilin tietoisuuteen. Osa lähtee tykkäämään periaatteessa kaikista, jotka itsestään tykkäävät (ns. follow4follow, follow for follow eli ”seuraan takaisin, jos sinäkin seuraat”), osa jää seurailemaan. Sisältöhän se on, joka ratkaisee – yleensä.
Pelkkä seuraajien määrä ei ole mitenkään tärkein kriteeri, jos haluat että tilisi lähtee nousuun. Instagramin algoritmi laittaa merkille julkaisujesi herättämät reaktiot ja se laskee ns. engagement ratea eli pöhinää suhteessa seuraajiin. Mitä se tarkoittaa? Jos julkaisusi saa aikaan paljon tykkäyksiä ja fiksuja kommentteja (fiksu = enemmän kuin yksi sana tai yksi hymiö, mielellään viitisen sanaa, siis sellainen ihan oikea kommentti), Instagram päättää näyttää julkaisuasi laajemminkin. Engagement rate on siis tykkäyksien ja kommenttien suhde seuraajamäärääsi. Jos olet haalinut paljon seuraajia, jotka eivät oikeastaan ole sinusta kiinnostuneita, engagement ratesi on helposti matala vaikka seuraajaluku olisikin korkea. Tämä kannattaa pitää mielessä!
Instagram-seuraajia metsästämässä
Toinen pojistani testasi tuota yllämainittua konstia. Hän perusti muutama vuosi sitten oman meemitilin Instagramiin @memesankari oman henkilökohtaisen tilinsä lisäksi ja ryhtyi tekemään hupaisia kuvia hupaisilla teksteillä, teinihuumorilla. Näitä meemitilejä on rutkasti ja kilpailu seuraajista on tietysti veristä. Parin ensimmäisen päivän aikana seuraajamäärä kasvoi kovin varovaisesti muutamalla kymmenellä, mutta kun ehdotin tuota mainitsemaani konstia – aktiivista seuraamista – nousi seuraajamäärä sadoilla päivässä. Todellakin. Nyt @memesankari on siirtynyt ”eläkkeelle” mutta seuraajia on edelleen reilut tuhat kappaletta (joulukuu 2020), mikä on oikein kohtuullinen määrä. Samalla metodilla on moni muukin saanut seuraajamääränsä nousuun. (Memesankari lopetti aktiivisen meemien julkaisemisen jo jokin aika sitten, koska se on jo ”so last season”. Tili on siis edelleen olemassa.)
Miten Instagram-tili näyttää valmiiksi aktiiviselta?
No mutta miten sen vastaperustetun Instagram-tilin sitten saa näyttämään vanhemmalta ja aktiivisemmalta kuin se onkaan? Kaikki tilit on aloitettu joskus ja jostain. Jos olet pohtimassa oman tilin tai oman yrityksen tilin avaamista, kannattaa hetki suunnitella. Moni on käynyt aktivoimassa omaan Facebook-tunnukseensa liittyen Instagram-tilin eikä ole sinne mitään sisältöä vielä laittanut. Monella minunkin ystävistäni on kymmeniä, jopa satoja seuraajia tileillään ilman ainuttakaan kuvaa. Kun he lopulta jossain vaiheessa ehkä lastensa innoittamina aloittavat iigeen käytön, on heillä toki heti valmiiksi seuraajia paljon. Niin, kaikki aloittavat jostain. Ehdottaisin, että jos Instagram houkuttelee, siihen panostetaan aidosti. Jos yrityksesi tekee yhtään mitään näkyvää, visuaalisesti komeaa tai järjestää tapahtumia, koulutuksia, leipoo, nikkaroi, kuljettaa tai oikeastaan tekee mitä tahansa, mistä voi ottaa kuvan, ala kerätä tietokoneesi tai puhelimesi kansioon tai albumiin kuvia, joiden arvelet kiinnostavan muitakin.
Kun sinulla on koossa vaikkapa viisi tai kymmenen kuvaa, voit alkaa pohtia niiden järjestystä. Jos kuvat tarvitsevat käsittelyä, siihen löytyy valmiita työkaluja. Puhelimen kuvankäsittelyohjelmat riittävät usein vallan mainiosti, mutta toki tietokoneella kuvien käsittely on tehokkaampaa ja helpompaa. Panosta kuvien laatuun. On totta, että kuvia katsotaan pääosin puhelimen ruudulta, mutta kuvia upotetaan myös esim. blogipostauksiin (ks. alla), jolloin ne saattavat päätyä isolle näytölle.
Yksi tapa on myös pitää tili piilotettuna eli ei-julkisena, kunnes kuvia on tilillä vaikkapa vähintään kuusi kappaletta.
Kuvaan tämän menetelmän tarkemmin koulutuksissani ja myös kätevässä e-kirjassani Sitouta Instagramissa – järkevä opas parempaan Instagram-näkyvyyteen. Löydät kirjan Oppilan kurssikaupasta ja myös Adlibriksesta, Amazonilta ja Googlen Play-kaupasta sekä iTunesin-kirjakaupasta.
Käytä ilmaisia Instagram-suunnittelutyökaluja
Jo aiemmin hehkutin täällä blogissa Instagramin suunnittelutyökalujen käyttöä, ja Later sekä Planoly ovat minulla aktiivisessa käytössä usealla tililläni (peruskäytössähän ne ovat maksuttomia). Tällä hetkellä käytän Planolya hiukan enemmän. No miten sellainen työkalu toimii? Lataan haluamani kuvan tai useamman kuvan työkaluun ja tietokoneen ruudulla sommittelen niiden postausjärjestystä. Moni on erityisen tarkka siitä, että kuvien värisävyt sopivat yhteen, joka kolmannessa, kuudennessa tai toisessa kuvassa toistuu esimerkiksi yrityksen logon väri tai kaikissa kuvissa on käytetty jotain tiettyä filtteriä (niitä löytyy Instagramista valmiina, jos et halua filttereiden käyttöä pohtia kuvankäsittelyohjelmassa). Kun olet valinnut kuvien järjestyksen, voit helposti ajoittaa niiden postauksen ja saatetekstit työkalussa, kirjoittaa #-aihetunnisteetkin valmiiksi. (Muista asentaa työkalu myös puhelimeesi, suoraan tietokoneelta et voi kuvia Instagramiin ladata.) Kun postauksen ajastettu ajankohta koittaa, puhelimesi ilmoittaa sinulle siitä ja parilla näpsäyksellä siirrät kuvan Instagramiin teksteineen päivineen.
Näistä työkaluista löydät juttua enemmänkin myös tästä postauksesta.
Kun olet saanut tilillesi jo useita houkuttelevia kuvia, on aika käydä kalastelemassa seuraajia. Sen voit tehdä toki täysin haluamallasi tavalla, enkä pidä tuota @memesankarin käyttämää konstia mitenkään ylivertaisena. Muista kertoa yrityksesi somekanavissa ja asiakaskirjeissä Instagram-tilistäsi ja houkutella kurkistamaan sinne.
No miten säilytät kovalla työllä hankkimasi Instagram-seuraajat?
Laadukkaalla sisällöllä ja säännöllisellä näkyvyydellä. Kerran kuussa postattu kuva, josta huokuu “apua, olen unohtanut ja tässä tulee tämä pakollinen näkyminen” ei riitä. Kerran viikossa on hyvä alku, mutta useamminkin suosittelen, jos haluat nousta seuraajamäärissä ylemmäs.
Mutta sanomattakin lienee selvää, että mielessä voi käydä murheellisia ajatuksia, jos jokin yritys lopettaa juuri sinun seuraamisesi. Vielä ikävämpää se on, jos olet lähtenyt seuraamaan vaikkapa uutta yritystä yrityksen kampanjoitua aktiivisella seuraajien kalastelulla alkuvaiheessa ja sinut sitten myöhemmin poistetaan tarpeettomana. No, syitä voi tietysti olla monia, mutta jos olet yrittäjä ja sinulla on yrityksen tili, neuvoisin olemaan todella tarkkana poistaessasi aktiivisten Instagramin käyttäjien tilien seuraajista. Se voi aivan oikeasti vaikuttaa yrityksesi imagoon kyseisen henkilön kohdalla. Kaikki eivät toki noteeraa moista ollenkaan, mutta jos on mahdollista, että herätät asiakkaasi tai mahdollisen asiakkaasi mielessä tunteen “olen tarpeeton”, on paljon edullisempaa ja mahdollisesti jopa kannattavaa pitää nuo seuraajat. Ghost- eli tyhjiä, passiivisia tilejä voit toki siivoilla pois, mutta tapaa tarkistaa siivotessasi, että mukana ei mene…niin, mahdollista tuloa.
Kuvaan tämänkin menetelmän tarkemmin ja annan selkeät ja helpot vinkit koulutuksissani ja myös kätevässä e-kirjassani Sitouta Instagramissa – järkevä opas parempaan Instagram-näkyvyyteen. Löydät kirjan Oppilan kurssikaupasta ja myös Adlibriksesta, Amazonilta ja Googlen Play-kaupasta sekä iTunesin-kirjakaupasta.
Interaktiivisuus Instagramissa – älä ole epäkohtelias!
Yhteydenpitoa seuraajiin en voi kyllin korostaa! Jos saat kommentteja, muista aina käydä mahdollisimman pian vastaamassa, kiittämässä tai kuittaamassa edes tykkäyksellä. Mitä enemmän postauksesi houkuttaa kommentteja nimenomaan nopeasti sen julkaisun jälkeen, sitä tärkeämmäksi Instagram kuvasi arvostaa ja saattaa nostaa sitä nopeammin muidenkin näkyville. Joku on maininnut, että eniten Instagram arvostaa viiden ensimmäisen minuutin sisällä tulleita kommentteja, mutta tämä saattaa olla vain huhu. Etenkin Yhdysvalloissa ovat samantyyppisten tilien ylläpitäjät muodostaneet ns. Instapodeja. Instagram podien jäsenet lähettävät toisilleen jollakin pikaviestimellä tai Instagramin omalla viestitoiminnolla ilmoituksen julkaistessaan uutta sisältöä ja podin jäsenet sitoutuvat heti samantien kommentoimaan toistensa uusia sisältöjä. Instagram on tosin myös nopea liikkeissään ja sen algoritmit tunnistavat geneeriset kommentit “Wow!” ja “Awesome” eivätkä anna tarvittavaa boostia niille. Me suomenkieliset olemme toki paremmassa asemassa pikkukielemme kanssa. Näistä podeista voit lukea lisää mm. Laterin erinomaisesta blogista (tämä juttu on tosin jo alkuvuodelta 2017)
Instagram Story eli Instagramin tarinat
Instagram Storyt ovat kasvattaneet suosiotaan ja moni kurkistaakin ensimmäiseksi päällimmäiset stoorit ennen kuin lähtee kelaamaan kuvavirtaansa muuten. Käytä siis ihmeessä Instagramin Story-toiminnallisuus hyväksesi. Etenkin suosittelen hyödyntämään sijainnin tägäämisen, jolloin tarinasi saattaa nousta postauspaikkakunnan Story-palluraan. Storyssa voit mainiosti puffata vaikka uusinta blogipostaustasi, jotain ajankohtaista tarjousta tai laittaa kuvan saamastasi kivasta palautteesta. Voit myös kehottaa vastaamaan Instagram Story -kuvan tai -videon alla olevalla viestoiminnolla (siinä vasemmassa alalaidassa on rivi vastaukselle).
Instagram-mainonta
Instagram-mainonta on hinnaltaan edullista ja koska se on vielä varsin uutta, vaikuttaa siltä, että maksettua mainontaa kohdellaan erityisen hyvin. Instagram on Facebookin omistama ja mainoksia voi hallita joko puhelimen sovelluksella tai Facebookin mainostyökaluilla. Jos haluat maksullisesti edistää jonkin tietyn kuvan näkyvyyttä, saat ekstraetua, jos kuvalla on valmiiksi jo tykkäyksiä ja kommentteja (sama vaikuttaa koskevan Facebookia myös, muuten).
Instagram on koukuttava ja hauska sovellus. Sen käyttö ei millään muotoa ole millekään yritykselle pakollista, mutta mikäli yrityksesi tekee jotain myytävää, mistä voit ottaa kuvia, olisi ehkä hassua jättää tilaisuus käyttämättä.
-
Yli 40 muokattavaa Canva-pohjaa Instagram-julkaisuihin29,90 € sis. alv.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia