Verkkokaupan perustamisen helppous ja vaikeus
Olin puhumassa elokuun lopulla Rasekon Asiaa ja aamukahvia -tilaisuudessa. Otsikkona oli Verkkokaupalla boostia bisnekseen. Paikalla oli jälleen sankoin joukoin yrittäjiä tai yrittäjäksi aikovia ja tunnelma oli lämmin.
Puhuin puolisen tuntia ja päällimmäiseksi jäi mieleeni se, että verkkokaupan perustamisessa tärkeää on pohtia ne omat tarpeet ja vaatimukset mahdollisimman pitkälle ennen kuin sitoutuu minkään verkkokauppa-alustan hankkimiseen. On hyvin yleistä, että verkkokauppaa lähdetään pyörittämään ajatuksella ”no katsotaan nyt, miten se lähtee käyntiin” eli aloitetaan vaatimattomasti. Voi kuitenkin äkkiä käydä niin, että kauppa sen kun jolkottaa ja yhtäkkiä tuo lähes harrastuksena lähtenyt verkkokauppa onkin jo täyttä bisnestä. Tuolloin saatetaan huomata, että nopeasti ja halvalla käyttöön otettu valmispaketti ei enää palvelekaan ja että siirtyminen askelta tai kahta järeämpään versioon vaatiikin kenties palveluntarjoajalta toiselle siirtymisen.
Tärkeää on siis pohtia jo hiukan eteenpäin ja verkkokauppa-alustaa valitessaan varmistaa, että skaalautuvuus (eli laajentaminen) varmasti onnistuu ilman suuria siirtoja.
Mitkä asiat siis kannattaa huomioida?
- tuotemäärät
- montako erilaista tuotetta verkkokauppaan saa myyntiin? 10 – 100 vai 10.000? Muuttuuko hinta?
- tuotevariaatiot
- voiko tuotteella olla väri- ja kokovaihtoehtoja? Pitääkö sininen M-kokoinen paita tehdä omaksi tuotteekseen vai voiko paidalle määritellä ominaisuuksia?
- kielivaihtoehdot
- Kun lähdet myymään myös ulkomaille, voiko kielen vaihtaa helposti?
- maksutavat
- oletko sidottu vain yhteen maksupalveluiden tarjoajaan? Sen hinta?
- toimitustavat
- löytyykö riittävästi asiakkaiden toivomia vaihtoehtoja? Posti / Matkahuolto / Ärrä-paketti…
- voiko verkkokaupan yhdistää yrityksen jo olemassaolevaan varastonhallintaan tai taloushalllinnon ohjelmiin?
- markkinoinnin ja some-jakamisen on syytä olla helppoa
- onnistuvatko alennuskupongit, ristiinmyynnit ja kytkyt? Voidaanko myydä myös lahjakortteja?
Palveluntarjoajia on vallan mahdottoman paljon ja alkuun pääsee helposti ja edullisestikin. Kannattaa kuitenkin käydä pieni sisäinen tsekki läpi ja miettiä, mitä ilman voi aloittaa ja mitä tarvitaan ehkä jatkossa. Yhden illan vertailuilla pääsee jo aika pitkälle ja saa selville, mitä on tarjolla ja mihin hintaan.
Niin ne karikot. Mukavaahan se on, kun kauppa käy niin hyvin, että on syytä siirtyä isompaan ja tehokkaampaan verkkokauppaan. Silloin moni huomaa, että hyvä esityö kannatti ja siirtyminen on vaivatonta. Ja tällöin jää enemmän energiaa siihen itse yritystoimintaan ja myynnin ja markkinoinnin ponnistuksiin.
Puolen tunnin pulinani perään syntyi mainiota keskustelua. Osallistujien joukosta löytyi monia tuoreita verkkokauppiaita, jotka kertoivat kokemuksiaan. Palveluntarjoajan vahvuutena mainittiin mm. se, että asiakkaan ei tarvitse itse osata teknisiä termejä ja että kärsivällinen apu on tarjolla. Siinä varmasti mitataankin hyvän palveluntarjoajan arvo!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia