Oikeat hashtagit Instagramiin – vinkit avainsanojen käyttöön
Mistä löydän oikeat hashtagit Instagramiin, hashtagien sopiva määrä ja hashtagien oikea sijainti puhuttavat jatkuvasti. Vaikka olen kouluttamassa ihan jotain muuta someasiaa, nousee tilaisuuden lopuksi usein yksi varovainen käsi ja kuulen kysymyksen “Tää ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta paljonko niitä hashtageja voi oikein laittaa?”
Hashtagien eli avainsanojen merkitys
Hashtagien tarkoitus on helpottaa tiedon jaottelua ja auttaa etsimään aiheeseen relevantteja julkaisuja. Samalla lailla ne toki toimivat Twitterissä, mutta koska Twitterin alkuperäinen merkkimäärä oli vain 140, siellä opittiin napakasti luottamaan vain pariin hassuun risuaitaan.
Jos haluat etsiä Instagramista vaikkapa auringonlaskuja, kirjoita hakukenttään “auringonlasku”. Näet, että lähes 350.000 kuvaa on julkaistu käyttäen tuota hashtagia. Englanninkielinen #sunset taas on virvoittanut 193 miljoonaa julkaisua.
Voit myös seurata avainsanoja:
Niin, ja tosiaan Instagram käyttää itsekin suomeksi termiä “avainsanat” kun puhutaan hashtageistä. Rakkaalla lapsella on tietysti monta nimeä, joten hashtagit, häsät ja hästäkit kuuluvat puheessa todennäköisesti useammin kuin avainsanat.
Paljonko on liikaa – Instagramin hashtagien optimaalinen määrä
Instagram sallii jopa 30 hashtagia yhdessä julkaisussa. Totta, se on aika monta. Etenkin, jos liität käyttämäsi hashtagit heti tekstin perään, on siinä ritirimpsua kerrakseen. Useimmiten suositellaan käytettäväksi viittä tai kuutta avainsanaa, mutta toisaalta olen useammankin Instagram-gurun kuullut mainitsevan, että 11 olisi tulosten kannalta optimaalisin.
Toisaalta, jos piilotat hashtagit ovelasti (siitäkin voit lukea tästä postauksesta) ja laadit rimpsusi relevantisti joka julkaisulle erilaiseksi, mikään ei estä käyttämästä koko 30 avainsanan patteristoa. Ei siitä sakoteta, ainakaan nykyalgoritmeilla. Ja koska tavoitteesi on saada useampi seuraaja löytämään julkaisusi, tämä on yksi parhaimmista konsteista. Mutta vain, jos et käytä tyhjänpäivisiä, väärin houkuttelevia tai liian yleisiä avainsanoja
Älä siis tässä asiassa ota oppia perheen teiniltä, jonka ”juttu” on olla käyttämättä hashtageja ollenkaan. Tavoitteesi yrittäjänä, joka haluaa yrityksensä Instagrami-tilille relevantteja silmäpareja, on todennäköisesti vähän erilainen.
Älä käytä aina samoja hashtageja!
Miten kätevää onkaan listata valmis rimpsu hashtageja vaikka puhelimen muistiinpanoihin ja kopioida ne sieltä aina julkaisuihin. Näin minäkin tein usein vielä viime vuonna, vaan enää se ei kannata! Instagram muutti keväällä 2018 algoritmejaan ja sen seurauksena se luokittelee entistä useammin toistuvia sisältöjä tai kommentteja spämmiksi.
Muuta siis hashtagisi sopimaan kuhunkin julkaisuun! Vaihtele niitä, mutta muista aina valita hashtagit relevanssin mukaan: niiden tulee liittyä julkaisuun läheisesti.
Tämä on erityisen tärkeää nyt, sillä Instagram antoi meille käyttäjille mahdollisuuden myös seurata käyttäjien lisäksi hashtageja. Jos siis seuraan hashtagia #verkkokurssi, nostaa Instagram feediini näkyviin kenen tahansa käyttäjän julkaisuja, joissa on käytetty tuota avainsanaa.
Mutta meille käyttäjille on annettu myös mahdollisuus ilmoittaa Instagramille, että haluamme nähdä vähemmän kyseisen julkaisijan julkaisuja tuon avainsanan kohdalla. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ne, jotka seuraavat vaikkapa hashtagia #verkkokurssi, näkevät jotain ei-niin-aiheeseen-sopivaa sisältöä, he saattavat raportoida siitä Instagramille.
Jos juuri sinun sisältösi saa osakseen näitä raportointeja turhan uskaliaan tai kekseliään tai täysin julkaisusi aiheeseen liittymättömän avainsanavalinnan johdosta, saatat joutua jäähylle tai Instagram vain vähentää julkaisujesi näyttämistä. Harmillista.
Niin, se sopiva määrä hashtageja Instagramiin julkaistaessa?
Jos löydät juuri oikeat avainsanat, jotka kuvaavat yritystäsi, toimintaasi, palveluitasi, kohderyhmääsi, vähempikin riittää. Mutta jos haluat tavoittaa uudenlaisia yleisöjä, näkyä juuri oman alasi ihmisten feedeissä, älä turhaan kitsastele. Tässä kirjoituksessa kerron myös konstit, miten piilotat epäesteettisen hashtagi-listan julkaisusi lukijoiden silmiltä. Lue siis pidemmälle.
Jos olet yrittäjä ja pohdit Instagramin käyttöä markkinoinnissa, unohda (lähes) kaikki strategiat, joita teinit Instagramissa käyttävät, kuten tuossa aiemminkin toin esille.
Sinun tarkoituksesi on löytää asiakkaita ja tuoda tilisi kohderyhmäsi tietoon ja voit ilman muuta käyttää hashtageja niin paljon kuin tarvitset. Jos 10 tuntuu sopivalta määrältä jollekin julkaisulle, se on silloin oikea määrä. Jos tarvitset enemmän, muista että maksimimäärä on 30 hashtagia julkaisua kohden.
Mistä löydän oikeat hashtagit Instagram-julkaisuihini?
Kun tätä kysytään minulta Instagram-koulutuksissa, vastaukseni tähän kysymykseen saa aikaan aina hienoista epätoivoista huokailua: etsimällä, kirjaamalla niitä ylös ja seuraamalla niiden tehoa.
Tämä pätee aika lailla kaikkeen somejulkaisemiseen:
- tutki kohderyhmääsi
- tutki kilpailijoitasi
- tutki niitä, joiden seuraan haluat päätyä: mitä asioita he pitävät tärkeinä? Minkälaisissa ympyröissä he liikkuvat?
- minkälaisia hashtageja kilpailijasi käyttävät?
- kirjaa hashtagit ylös vaikka taulukkoon tai ruutuvihkoon
- kirjaa myös hashtagien suosio ihan numeroina ylös ja seuraa lukuja, muuttuvatko ne
- testaa ja seuraa
Nyt käynnistyy kouluttajatädin koulutusäänensävy jälleen: Muista aina seurata somessa tekemiäsi toimenpiteitä. Kirjaa ylös mitä olet tehnyt ja koska, ja merkitse taulukkoosi, mitä siitä seurasi.
- mikä oli seuraajamääräsi ennen julkaisua ja montako uutta seuraajaa tuli julkaisun jälkeen
- paljonko sait engagementia eli pöhinää eli siis tykkäyksiä ja kommentteja
- moniko klikkasi julkaisusta profiiliisi
Tilastoista löydät paljon tietoa siitä, miten julkaisusi toimii. Näet julkaisun tilastoista myös, miten moni näki sen avainsanojen perusteella. (Tilastot ovat käytössäsi, mikäli sinulla on Instagramin yritystili käytössä. Se on maksuton ja siitä voit lukea lisää täältä.)
Uskon, että pikku hiljaa löydät optimaalisen kombon avainsanoista. Tee silti jatkuvasti pientä uteliasta tutkimustyötä. Tutki omia seuraajiasi, kilpailijoita ja käytä Instagramin kaikkia uusia hienouksia. Löydät oikeat hashtagit Instagramiin kun teet pohjatyön kunnolla ja jaksat myös tehdä seurantaa.
Jos seuraat itse jotain hashtagia, näet myös ehdotuksia kyseisestä avainsanoista pitävien suosikkiavainsanoista. Juu, nyt mennään aika pitkälle ja on pakko sanoa, että ainakaan vielä en ole löytänyt mitään kovin relevantteja omaan asiakaskuntaani sopivia tuolla tavalla, mutta ehkäpä jonakin päivänä.
Onko suosittu hashtag aina se paras Instagramissa?
Itse asiassa ei ole. Meillä suomenkielisellä kielialueella on vielä toivoa, sillä juuri mikään sana ei nouse ihan mahdottoman suosituksi, mutta jos käytät vaikkapa englanninkielisiä erityisen suosittuja avainsanoja (kuten tuo aiemmin mainittu #sunset, 193 miljoonaa julkaisua) voit olla varma, ettet ennätä saada paljon uusia tykkäyksiä, sillä julkaisusi vilahtaa tuon avainsanan etusivulla hetkessä niin alas, ettei se sieltä kovin helposti näy.
Valitse siis huolella hashtagit, joilla on sopiva määrä mainintoja (eli joku muukin niitä käyttää), mutta ne eivät ole niin suosittuja, että hukkuisit niiden keskelle.
Jos esimerkiksi tavoittelet odottavia äitejä uuden vauvanvaatemallistosi kanssa, tutki kaikki erilaiset ryhmät ja niiden käyttämät avainsanat. #helmivauvat -hashtagilla voit saada hurjan paljon paremman tuloksen kuin vain #vauva tai #odotus tai jollain muulla geneerisemmällä. Testaa ja tutki!
Oikea paikka hashtageille Instagram-julkaisussa
Yhtä oikea paikkaa ei ole! Yksi suosittu konsti on lisätä tyhjiä rivejä itse tekstin perään ja lisätä hashtagit ihan loppuun piiloon katseilta. Tätä et voi tehdä suoraan iPhonella, mutta voit kirjoittaa tekstin vaikkapa puhelimen muistiinpanosovelluksella ja kopioida tekstin suoraan rivivaihtoineen Instagram-sovellukseen. Android-puhelimien Instagram-sovellus tyypillisesti antaa käyttää myös rivinvaihtoja.
Tai voit käyttää Planolya tai Lateria julkaisemiseen ja suunnitella tekstit huolella tietokoneen ruudulla. Lue näistä ilmaisista työkaluista lisää täältä.
Toinen suosittu paikka on piilottaa hashtagit ensimmäiseen kommenttiin. Ne toimivat ihan samalla tavoin, mutta ovat katseilta piilossa. HUOM! Muista kuitenkin lisätä kommentit ihan heti Instagram-postauksen julkaisemisen jälkeen, jotta hashtageista saat kaiken hyödyn! Ihan heti tarkoittaa siis minuuttien sisällä.
Ja totta kai voit jättää hashtagit edelleen ihan siihen tekstin perään. Tätä ihan suosittelen, jos hashtageillasi on myös jokin hauska tarina tai käytät niissä huumoria. #nyttarvittiinkaikkifiltterit tai #tätäeinytenääjaksaisi ja muut vastaavat on tarkoitettu korostuksiksi tekstissä eivätkä ne todennäköisesti tuo itsessään lisää seuraajia, mutta ne ovat nokkelia.
Vältettävät hashtagit
Yllä jo mainitsinkin, että älä turhaan panosta Instagramin suosituimpiin hashtageihin. Tai älä ainakaan luota yksistään niihin.
Instagramilla on myös kiellettyjä hashtageja, jotka tunnistat siitä, että kirjoittaessasi niitä ei Instagram kerro ollenkaan niiden lukumääriä. Nämä yleensä liittyvät alastomuuteen tai johonkin laittomaan, tosin amerikkalaiset standardit ovat näissä toisinaan kovin kaksinaismoralistisia. Suomenkielisiä kiellettyjä hashtageja tuskin löytyy edes ihan listaksi saakka.
Vielä alkuvuodesta meuhkattiin kovasti shadowban-ilmiöstä eli jos erehdyit käyttämään vääränlaista hashtagia, tilisi ei saanut pariin viikkoon näkyvyyttä. Instagram ei ole missään vaiheessa virallisesti myöntänyt tällaista ja moni ns. shadow-ban -listoilla ollut hashtag on ihan nätisti käytössä ainakin tällä hetkellä.
Mutta älä siis yritä käyttää mitään seksiin tai pornoon tai sinne päinkään liittyvää hashtagia, jos mielit pitää tilisi aktiivisena.
Yhteenveto
Jos sinäkin selasit ensin tänne loppuun, listaan tähän nopeasti pari hyvää periaatetta, joiden avulla oikeat hashtagit Instagramissa löytyvät kyllä ja saat ne toimimaan juuri itsellesi sopivasti:
- tutki omaan toimialaasi, genreesi, aiheeseesi tai toimintaasi sopivia hashtageja ja kirjaa niitä ylös. Seuraa niiden lukumääriä ja minkälaisia käyttäjiä niillä voi houkutella.
- tutki kilpailijoitasi
- mieti tavoitteesi ja suunnittele jokaiselle julkaisullesi sopiva rimpsu hashtageja
- älä kopioi mekaanisesti samaa rimpsua joka julkaisuun
- voit piilottaa hashtagit muutaman tyhjän rivin avulla julkaisun loppuun tai ensimmäiseen kommenttiin
- vältä (tai älä ainakaan yksinomaan panosta niihin) kansainvälisiä huippusuosittuja avainsanoja, joihin julkaisusi vain hukkuu
- laita tärkeimmät panostuksesi hyviin julkaisuihin ja houkuttelevaan ja koukuttavaan tekstiin, jotta seuraajasi pysyvät mukana ja lähtevät interaktiivisesti
Olen kirjoitellut aika paljon Instagram-vinkkejä tänne blogiin ja tämän sivun alalaidasta näetkin lukusuosituksia. Ja kommentoi ihmeessä ja kerro, mihin hyviin vinkkeihin olet itse törmännyt. Tämä on nimittäin aihepiiri, jossa on paljon virallisia ja epävirallisia suosituksia, sillä oikeat hashstagit Instagramissa puhuttavat aina! #Nähdään
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia