Tarinankerronta – uutiskirjemarkkinoinnin koukuttava tehokeino
Tarinankerronta on noussut yhä tärkeämmäksi avuksi uutiskirjemarkkinoinnissa ja sähköpostien sisällön tehostajana. Myös blogeissa tehokkaimmat kirjoitukset sisältävät jonkin tarinan opetuksineen.
Mitä tarinankerronta on?
Tarinankerronta on tapa rakentaa brändiä ja yritysten markkinoinnissa on tarinoita käytetty aina. Niin mutta mitä se on? Se on tapa kuvata asioita, käsitteitä, tuotteita, uutuuksia – mitä tahansa – tarinana, jolla on alku ja loppu.
Tarina voi olla opettavainen esimerkki, joka konkretisoi jonkin ongelman, johon yrityksellä on tarjota ratkaisu. Tarina herättää tunteita ja saa samaistumaan.
Mitä on tarinankerronta uutiskirjemarkkinoinnissa?
Koska olet päätynyt tänne Oppilan digimarkkinointia käsittelevään blogiin, olet todennäköisesti jollakin lailla kiinnostunut markkinoinnista ja sisällöntuotannosta. Kenties tilaat kiinnostavia uutiskirjeitä sähköpostiisi. (Ja jos et tilaa, suosittelen sitä aina koulutuksissani oikein lämpimästi. Etsi mielenkiintoisia yrityksiä ja tilaa niiden uutiskirje. Saat ihan ilmaista opetusmateriaalia, opit digimarkkinoinnin uusia tuulia ja näet sekä hyviä että huonoja esimerkkejä, ihan omassa sähköpostilaatikossasi. Ja tilauksenhan voit perua ihan yhdellä hiiren napsauksella.)
Olet varmasti huomannut, että uutiskirje voi olla kuivakan asiallinen tai se voi listata uutuustuotteita tai tarjouksia. Ihan kiva hei, mutta todennäköisesti jossain kohtaa tarpeesi poistuu tai muuten vain kyllästyt liikaan asiallisuuteen tai sitten niihin tarjoustuotteisiin.
Mutta kenties olet löytänyt lähettäjän, jonka sähköpostit koukuttavat niin, että suorastaan odotat niitä ja koet jonkinlaista yhteenkuuluvuutta tai odotat vain kivoja esimerkkejä oikeasta maailmasta. Olet mahdollisesti löytänyt hyvän tarinankertojan uutiskirjeet, joiden voima piilee tarinoissa ja tavassa kertoa niitä.
Tarina koukuttaa ja tyydyttää tirkistelynhaluamme
Syy miksi blogeja luetaan niin paljon on siinä, että haluamme samaistua, haluamme tirkistellä muiden elämää ja kuulla esimerkkejä. On täysin inhimillistä tirkistellä toisten koteihin tai vaatekaappeihin, vaikka samalla toki ymmärrämme, ettei kukaan blogissaan paljasta tietystikään ihan sitä oikeaa arkeaan, mutta saammehan niin tietysti kuvitella.
Aivan samalla lailla voi yritys lähestyä asiakkaitaan ja uutiskirjeensä tilaajia pienillä persoonallisilla tarinoilla ja väläyksillä kirjeen kirjoittajan arkeen tai elämään.
“En aina jaksa ja ennätä kirjoittaa vaikka haluaisin. Ideoita pursuu etenkin hampaita pestessäni mutta kun kirjoittamiseen on aikaa vaikka vain tunti, on pääni aivan tyhjä. Tähän auttaa selkeä suunnitelmallisuus, jonka toteuttaminen on minulla toisinaan aivan puolitiessä. Siihen minulla on nyt kuitenkin ratkaisu, jota olen lähtenyt toteuttamaan ja olen aivan innoissani – olen löytänyt jälleen kirjoittamisen ilon!”
Tällaiset rehelliset tunnustukset saattavat tehdä kirjoittajan inhimilliseksi, auttaa herättämään tunteita ja tuoda kirjoittajan ehdottaman ratkaisun aidompana lukijoille, saada sen painumaan mieleen helpommin. Tuollaisen tunnustuksen jälkeen on helppo jatkaa lukemista ja pohtia, että mikä tuo ihmeellinen ratkaisu voikaan olla, joka on tehnyt noin suuren muutoksen.
Kenelle tarinankerronta sopii?
Olen ehkä karkean yleistävä, mutta suosittelisin kokeilemaan tarinoita uutiskirjeissä paljon rohkeammin! Paikallinen lähikauppias suurehkosta Citymarketista lähettää minulle kerran viikossa tarjouksensa ja kauppiaspariskunnan kuva on kirjeen lopussa. Silti lukisin kirjeen paljon mieluummin, jos kirje edes hiukan vaikuttaisi ihan ihmisen laatimalta.
Kauppias voisi kertoa, miltä on tuntunut suunnitella jouluruokien tilauksia, kun ulkolämpötilat ovat vielä hellelukemissa ja huolenaiheena on ollut kylmälaitteiden jaksaminen täystyöllistettynä. Hän tuntuisi ihmiseltä ja saattaisin kokea jonkinlaista syvempää kiinnittymistä juuri tuohon lähicittariin, jos kauppias olisi muutakin kuin kuva seinällä tai sähköpostin lopussa. Terveisiä vaan Citymarketiin, vinkin saa napata ihan maksutta 🙂
Vaikka kouluaineen kirjoittaminen olikin aikoinaan monelle tuskan paikka, ei tarinankerronta tarkoita prinsessajuttuja tai aukeama- tai ruututolkulla lennokasta juttua vaan sen voima voi piillä vaikkapa pienissä arkipäivän esimerkeissä. Näitä pieniä esimerkkejä mahtuu aivan taatusti ihan jokaisen yrityksen arkeen. Positiivisen tunnereaktion herättäminen voi onnistua ihan pienelläkin inhimillisyyden ripauksella.
Puutarhuri luo tunnelmia ja napsii tilauksia
Olen vuosikaudet saanut perjantaisin sähköpostiini Puutarhurin perjantaipostia, jota lähettää eräs kaakkoissuomalainen kauppapuutarha – tai oikeammin sen puutarhuri Juha. Hän kuvailee kirjeessään aina tarkasti, miten hän kirjeen kirjoittamisen aamuna keitti kahvin ja puuron ja suuntasi sitten kasvihuoneille koiriensa kanssa. Koirat olivat innoissaan syksyn ensimmäisestä huurteesta tai jostain muusta. Tunnelma on jokaisessa kirjeessä lähes käsinkosketeltava. Sen jälkeen onkin sitten helppo tilata kukkasipulit, kun on kuullut myös niiden aivan ihanien erikoisuuksien saapuneen vihdoin puutarhalle. Niiden, jotka käytiin lähes käsin valitsemassa edellisenä vuonna Hollannissa.
Olen tuon kirjeen saanut nyt varmaan jo kymmenen vuoden ajan postilaatikkooni ja kerran rohkaistuin kiittämään mukavista kirjeistä ja vastasin yhteen uutiskirjeistä. Sain vastaukseksi “ei voitu toimittaa” -viestin ja hetkeksi kolkko ja mekaaninen olo valtasi mieleni: koneko niitä viestejä sieltä sitten vain lähetti? No, annoin tuon kömmähdyksen anteeksi ja nyttemmin uskon, että myös Puutarhuri-Juhan uutiskirjeisiin on mahdollista vastata.
Minä ainakin kirjoitan vastauksen Oppilan uutiskirjeeseen vastanneille. Tähän olin kirjoittaa, että “asiallisesti vastanneille”. Saan todellakin paljon asiallisia vastauksia, joista usein kehkeytyy mukava kirjeenvaihto, sillä vastaan mielelläni pohdintoihin ja kysymyksiin. Siihen yhteen epäasialliseen en vastannut, mutta ehkä kuitenkin olisi pitänyt, niin voisin sanoa edelleen, että vastaan kaikkiin…
Miten voin keskittyä tarinankerrontaan?
Uutiskirjeen – niin kuin blogikirjoituksenkin – laatimista helpottaa se, että raamit ovat kunnossa. Joka kerta ei tarvitse alusta alkaen tehdä kirjepohjaa tai sivupohjaa. Tehokas uutiskirjeen kirjoittaminen tarkoittaa muunmuassa sitä, että voit keskittyä sisältöön ja käyttää kerralla hyvin tehtyä pohjaa, joka näyttää aina hyvältä, tehokkaalta ja oman brändisi mukaiselta.
Voit lukea uutiskirjemarkkinoinnista lisää täältä ja tilata samalla maksuttoman oppaan, joka kuvailee 5 elämää helpottaa syytä käyttää uutiskirjemarkkinointia. Jos haluat oppia edullisesti ja tehokkaasti käyttämään maksutonta Mailchimp-uutiskirjepalvelua, kurkista sitten taas tänne.
Suosittelen lämpimästi myös tilaamaan Oppilan uutiskirjeen vaikka tuolta etusivulta (ellei tähän sivulle ilmesty sitä tarjoavaa ikkunaa) ja pääset tutustumaan viikon tai parin välein myös minun tarinankerrontataitoihini. Jos taas kaipaat apua sisällöntuotantoon, sitäkin löytyy!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia