Instagramin yritystili – mitä hyötyä siitä on?
Moni on aloittanut Instagram-uransa omalla, henkilökohtaisella tilillään, mutta yhä useampi yrittäjä lähtee liikkeelle heti yrityksensä Instagram-tilillä. Näiden kahden sekoittaminen – siis yksi tili, jolla julkaistaan kuvia sekä omasta elämästä että yritykseen liittyvästä – onnistuu, jos yrityksesi henkilöityy juuri sinuun ja olet siihen valmis.
Suosittelen kuitenkin, että pidät nämä kaksi erillään. Henkilökohtaisella tilillä voit esitellä leipomiasi pikkuleipiä, ompelemiasi verhoja, nikkaroimiasi puutarhakalusteita, lomavarpaita ja väsynyttä ilmettäsi (ja niitä salikuvia). Ja yrityksen Instagram-tili sopii enemmän korostamaan omaa asiantuntemustasi, yrityksesi toimintaa ja tuotteita. Joskus harvoin niiden yhdistäminen onnistuu, mutta pidän sitä riskialttiina (koska jos joku etsii yritystäsi ja sen toimintaa, hän ei välttämättä halua tutustua lomakuviisi siinä samalla).
Miten Instagramin yritystili luodaan?
Käytännössä prosessi kulkee ihan samalla lailla kuin henkilökohtaisen tilinkin kohdalla: perustat uuden tilin.
Suosittelen, että toimit näin:
- perusta uusi tili yrityksellesi Instagramissa
- voit samassa sovelluksessa pitää viittä eri tiliä (eli kuten minä, minulla on oma henkilökohtainen @tainanorha-tilini, kissojen tili @melskatti, puolisoni ja minun kirjablogin tili @kirjallisia ja Oppilan tili @oppila.fi)
- tili perustetaan ensin samoin kuin henkilökohtainen tili, nimeksi anna yrityksen nimi
- suosittelen, että pidät tilin ensin piilotettuna eli muuta tilisi “yksityiseksi käyttäjätiliksi” jolloin se näkyy vain seuraajille (joita ei siis vielä ole)
- julkaise uudelle tilillesi kaikessa rauhassa muutama kuva (esim. 6-9) pohjalle
- sen jälkeen voit muuttaa tilisi jälleen julkiseksi ja sen perään yritystiliksi tai siis nykyisin ammattilaistiliksi asetuksissa (“vaihda ammattilaistiliin”). (Muuten, voit aina muuttaa tilin takaisin henkilökohtaiseksi tiliksi samassa kohdassa).
- Katso alla olevasta kuvasta kohdat, joissa muutokset tehdään. Kuvakaappaus on iPhonen Instagram-applikaation asetuksista. Androidissa on aivan samat tiedot, mutta näkymä voi olla hiukan erilainen. (Ja nämä molemmat päivittyvät tosi usein, joten näkymä saattaa juuri sinun puhelimesi versiossa olla hiukan erilainen).
Nyt sinulla on yritystili – tai siis ammattilaistili – ja voit liittää sen yrityksesi Facebook-sivuun ja julkaista kuvat samalla kertaa halutessasi myös Facebookissa. Tarinatkin saat näkyviin sekä Instagramissa että Facebookin tarinoissa (tätä käytetään kovin vähän vielä!)
Instagramin yritystilin liittäminen Facebook-sivuun
Instagramin omistaa Facebook, joten näiden kahden linkkautuminen on olennaista. Instagramin yritystili yhdistetään Facebook-sivuun, jonka ylläpitäjä sinä olet ja voit sen jälkeen halutessasi julkaista yritystililläsi julkaisemasi kuvat samalla myös Facebook-sivullasi. (Huom! Tämä koskee nimenomaan Facebook-sivuja, ei FB-ryhmiä!). Samaten tarinat voivat näkyä halutessasi myös Facebook-sivusi tarinoissa.
Toisinaan, kun muutat Instagram-tilin yritystiliksi, Instagram-sovellus virheellisesti luo sinulle uuden Facebook-sivun, mikä on vallan typerää. Tästä ongelmasta raportoidaan vähän väliä ja Oppilankin asiakkaat ovat ongelmaan törmänneet. Tämä voi johtua useastakin syystä: et ole jostain syystä oman Facebook-sivusi ylläpitäjä, et ole kirjautunut Facebookiin juuri sillä hetkellä tai jotain muuta.
Jos Instagram luo sinulle tarpeettoman Facebook-sivun, voit poistaa sen kyseisen sivun asetuksista (mene tuolle uudelle sivulle, valitse asetukset ja etsi ihan alalaidasta ”poista sivu”. Poistaminen ei välttämättä onnistu sillä istumalla, vaan saatat joutua odottamaan 14 vuorokautta.
Mutta missä Instagramin-asetuksissa on se oikea Facebook-sivu, johon sinun tulee yhdistää tilisi? Seuraa näitä Instagramin virallisia ohjeita ja löydät oikean kohdan Instagram-tiliisi liitetyn Facebook-sivun vaihtamiseksi.
Mitä hyötyä Instagramin yritystilistä minulle on?
Saat hiukan lisää toiminnallisuuksia ja tilastot! Henkilökohtaiselle tilillesi saat näkyviin vain yhden linkin, mutta yritystilille saat halutessasi myös puhelinnumeroosi liitetyn ”Soita” tai ”Lähetä tekstiviesti” -painikkeen, sähköpostipainikkeen sekä halutessasi karttalinkin. Tämä on erityisen hyödyllinen, jos sinulla on vaikkapa kivijalkakauppa tai olet hieroja tai muu yrittäjä, jolla on vakituinen toimipiste.
Tilastot sitten taas kertovat, minkälaisia seuraajasi ovat. Instagram on tosi naisvaltainen (ei nyt sentään ihan yhtä lailla kuin Pinterest, mutta kuitenkin). Näet tilastoja myös seuraajiesi sijainnista ja ikäjakaumasta. Näet myös, mihin aikaan ja minä viikonpäivinä seuraajasi ovat aktiivisia.
Tilastot kertovat myös, moniko käy klikkailemassa biossa olevaa linkkiä ja miten kuvat toimivat. On mielenkiintoista lukea myös, moniko sellainen, joka ei ole tilin seuraaja, sattuu kuvan löytämään.
Voiko Instagramin yritystilin luoda ilman yritystä?
Voi kyllä! Voit ihan mainiosti muuttaa vaikkapa harrastuksesi, yhtyeesi, koiriesi, kissojesi, blogisi tms Instagram-tilin yritystiliksi. Tällöin saat kaikki nuo yllä kuvaillut hyödyt eli tilastot ja lisä”painikkeet”. Jos sinulla on Facebook-sivu, jonka haluat linkittää Instagram-tiliisi, tulee tuon sivun ”määritelmä” myös Instagram-tilillesi näkyviin. Merkitsin tuon määritelmän nuolella alla olevaan kuvaan.
Entä muita hyötyjä?
Aiemmin kirjoitin siitä, miten automaattinen julkaiseminen ihan tietokoneen näytöltä Instagramiin on nyt mahdollista luvallisesti. Käy ihmeessä lukemassa tuo postaus, jos asia mitenkään kiinnostaa. Tuohon kikkaan tarvitset nimittäin Instagramin yritystilin sekä esimerkiksi Planoly-työkalun (niistä lisää tuossa postauksessa).
Olen muutenkin kirjoitellut paljon Instagram-aiheisia postauksia, jotka koko ajan ovat suositumpia ja tuovat Oppilan sivuille lisää liikennettä.
Oppilasta apua myös Instagramin käyttöön
Tarvitsetko sinä apua Instagram-tilin perustamisessa tai optimoinnissa? Tai kenties julkaisemisen lähtöön saattamisessa? Etsi Oppilan ajanvarauskalenterista sinulle sopiva aika ja käydään asioita yhdessl läpi! Jo tunnin valmennuksella voimme saada tilisi sellaiseen kuntoon, että pääset houkuttelemaan seuraajia upealla sisällöllä! Mikään aihe ei ole liian pieni tai kummallinen käsiteltäväksi. Jos tuntuu, ettet halua opetella yksin tai kysyä lapsilta tai ystäviltä, Oppilan avulla pääset nopeasti eteenpäin.
Tutustu Oppilan kurssikaupan valikoimiin! Löydät mm. edullisen e-kirjan ja Instagram-valmennusta!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia