Monikanavaisuus hoituu helposti! 6 vinkkiä kiireiselle ja laiskalle
Iskikö jo ihan paniikki? Monikanavaisuus on sanahirviö, joka ilkkuu kiireistä tai laiskaa yrittäjää.
Et ole yksin. Jutellessani yrittäjien kanssa moni kertoo, että ei oikein tiedä, missä ja minkälaista sisältöä sitä oikein julkaisisi ja välillä on niin mahdottoman kova kiire, ettei sellaisen pohtimiseen nyt vaan ole aikaa.
Somekanavia syntyy kuin sieniä sateella ja tuntuu ihan mahdottomalta saada eri appikaatioita mahtumaan edes puhelimeen saatika sitten kalenteriin. Mitä tässä kannattaisi tehdä? Ota rauhassa ja lue tämä kirjoitus. Tarjoilen sinulle muutaman ilmaisen vinkin, joilla voit edetä omaan tahtiisi ja kuitenkin suunnitelmallisesti!
Aiemmin kirjoittelin käteviä vinkkejä blogikirjoituksessani Miten utelias yrittäjä saa ilmaisia markkinointivinkkejä?
Kaikkialla ei ole pakko olla, ei missään tapauksessa, mutta jospa olisit siellä, missä asiakkaat ovat?
Vinkki 1: Selvitä, missä kanavissa asiakkaasi ja kilpailijasi ovat
Mistä sellaisen tietää? No tekemällä tutkimusta, etsimällä kilpailijoita ja asiakkaita eri kanavista eli ns. stalkkaamalla.
Etsi muutama menestyvä kilpailija tai vaihtoehtoisesti täysin eri alan yritys, joka tekee sinusta kivoja asioita. Kirjaa nämä ylös vaikka Google Sheetiin, Exceliin taikka ruutuvihkoon. Tutki, missä kanavissa nämä yritykset ovat, miten usein he julkaisevat eri kanavissa ja minkälaisia heidän asiakkaansa ovat. Kun olet seurannut muutamaa yritystä vaikkapa kaksi viikkoa tai kuukauden, sinulla on aika vankka käsitys siitä, mitä menestyvä yritys tekee eri markkinointikanavissa.
Tutki (eli stalkkaa), ovatko näiden yritysten seuraajat sellaisia, jotka haluaisit omiksi asiakkaiksi? Ovatko he niitä, jotka virtuaalikiljaisevat yrityksen postauksille “IIIHANA! Mulle heti tollainen. Miten pitkään olette tänään auki?” tai “Koska teille tulee varastoon tuotetta X, viimeksi en ennättänyt ajoissa tilata.”
Näitä läpikäytäviä kanavia ovat esimerkiksi: Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Youtube, Vimeo ja tottakai yrityksen omilla sivuilla oleva blogi (tai ajankohtaiset artikkelit), jonne yritys tuottaa sisältöä.
Vinkki 2: Voit tehdä seurantaa myös sesongin ulkopuolella
Jos yrityksesi toiminta painottuu johonkin sesonkiin, teet tätä tutkimusta varmasti kuitenkin itsellesi rauhalliseen aikaan. Se onkin viisasta ja silloin pystyt keskittymään! Silloin myös samalla alalla olevat kilpailijasi ovat vetäytyneet suunnittelemaan seuraavaa kautta ja eri kanavissa on rauhallista.
Ota tällöin tarkastelujaksoksi edellinen sesonki. Somekanavat ovat siitä näppäriä, että pystyt palaamaan ajassa taaksepäin ja tekemään tarkastelua pidemmänkin ajan kuluttua. Samalla näet eri toimenpiteiden vaikutuksen mm. tykkäysten ja kommenttien määrinä.
Koska olet innokas yrittäjä, olet tietysti myös utelias, joten tämän vinkin osio on sinusta suorastaan koukuttavaa puuhaa, eikä tunnu edes työltä. Imet ideoita itseesi!
Vinkki 3: Tee seurantakin suunnitelmallisesti
Vaikka miten kiva olisi vain stalkata ja kurkkia, kannattaa sekin tehdä suunnitelmallisesti, jotta siitä on jatkossa hyötyä. Mitä se tarkoittaa, miten olen suunnitelmallinen kilpailijoita seuratessani?
Ota käyttöön Google Sheet tai excel tai vaikka ruutuvihko. Kirjoita ylös valitsemasi yritykset ja niiden tiedot, ja tee sen jälkeen jokaiselle seurattavalle kanavalle oma sarakkeensa. Kirjaa ylös parin kuukauden ajalta (tai valitsemaltasi ajanjaksolta) kaikki näkyvät toimenpiteet, mitä kukin yritys on tehnyt (julkaissut blogikirjoituksen, jakanut tai julkaissut jotain Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa… jne). Kirjaa ylös myös, miten paljon tykkäyksiä ja kommentteja nämä julkaisut ovat saaneet. Jälkikäteen on vaikea selvittää, mikä vaikutus julkaisuilla ja muilla toimenpiteillä on ollut seuraajamääriin, mutta jos teet seurantaa parhaillaan, pystyt siinäkin pysymään kärryilllä.
Ei seuranta tarkoita, että istut aamuin illoin puhelin kädessä stalkkaamassa (hauska mielikuva, eikö…?) vaan voit vaikka kerran viikossa käydä päivittämässä taulukkosi. Pikku hiljaa näet, mikä kanava on tärkeä ja missä tapahtuu. Ja voit harkita aktivoituvasi niissä samoissa kanavissa.
Vinkki 4: Varaa nimiisi kaikkien mahdollisten palveluiden tunnukset
Jos et vielä ole kaikissa mahdollisissa kanavissa yrityksesi nimissä, suosittelen tässä vaiheessa viimeistään kuitenkin tekemään yrityksellesi tunnukset näihin palveluihin. Vaikka et aikoisi kaikissa kanavissa edes lähitulevaisuudessa mitään julkaista.
Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että joku toinen nappaa sinun yrityksesi nimen käyttöönsä – joskus sitä tapahtuu jopa pilailumielessä! Ulkomaisten palveluiden kanssa neuvottelu ei välttämättä onnistu, etkä välttämättä saa edes valittamalla nimeäsi käyttöön, jos joku toinen sen on ennättänyt napata.
Vinkki 5: Valitse omat kanavat ja mitä teet niissä
Seurantaprojektisi perusteella sinulla on nyt jo käsitys siitä, missä asiakkaasi ovat ja mitkä vaikuttavat hyviltä kanavilta. Jos haluat tehdä jotain paremmin kuin muut, nyt on mainio tilaisuus suunnitella sellaistakin.
Monikanavaisuus ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että sinun täytyisi hampaat irvessä julkaista joka ikisessä somekanavassa. Etsit itsellesi ja asiakkaillesi tärkeimmät ja huolehdit ne kuntoon, se riittää mainiosti.
Kun valitset kanavasi, tee niille ensimmäinen suunnitelma. Päätä esimerkiksi blogipostausten julkaisutiheys, somekanavien päivitystiheys jne. Mieti teemoja, otsikoita ja ota itsellesi tavaksi kerätä vaikka puhelimen muistiinpanoihin ideoita artikkeleiksi, postauksiksi ja teemoiksi. Kerää kivoja kuviakin vaikka tietokoneen kansioon, jotta löydät ne helposti.
Facebook-markkinointiin kirjoitin kepeitä vinkkejä aiemmin kirjoituksessani Yrittäjän Facebook-markkinointi
Vinkki 6: Ala toteuttaa. Vaikka askel kerrallaan.
Suunnitteleminen on tavallaan rankkaa, mutta kun teet sen hyvin, itse toteutus onkin kevyempää. Usko pois! Jos sinulla on käsitys aikatauluista ja tallessa pino ajan mittaan mieleen nousseita ideoita, on paljon helpompi lähteä toteutukseen kuin tyhjää ruutua tuijotellen.
Ennen kuin huomaatkaan, sinulla on tärkeät kanavat hallussasi ja houkuttelet asiakkaita hyvillä sisällöillä juuri siellä, missä asiakkaasikin ovat. Ja voit sanoa viestiväsi monikanavaisesti!
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia