Tekoälyn neljä hyötyä pienelle yritykselle tuovat merkittävän tehonlisäyksen
Minulta usein kysytään, “Voiko tekoälystä olla jo ihan oikeasti hyötyä pienellekin yritykselle?” Vastaan siihen, että kyllä. Kyllä, sillä varauksella, että tehdään fiksuja asioita. Aika poliitikkomainen vastaus, eikö? Mitä oikein tarkoitan? Tässä artikkelissa esittelen tekoälyn neljä hyötyä eli mielenkiintoista näkökulmaa, joista tuota hyötyä voidaan tarkastella. Ja nämä toimivat ihan kaikenkokoisilla yrityksillä. Sanoisin jopa, että dramaattisimmat ja merkittävimmät hyödyt tulevat ihan yksinyrittäjän innostuessa tekoälyn käyttöön. Usko pois!
Näkökulma 1 tekoälyn hyötyihin: Tekoäly säästää aikaa
Esimerkki: Lähetät viikottain tai kuukausittain uutiskirjeen asiakkaillesi. Aloittaminen kestää, koska et millään keksi, mitä kirjoittaisit. Kirjoittaminenkin takkuaa, koska se ei ole lempipuuhaasi. Aikaa kuluu eikä lopputuloskaan ole välttämättä kaiken käytetyn ajan arvoinen.
Mitäs jos kysyisit – eli promptaisit – tekoälyltä ideoita tai aiheita seuraavaan kirjeeseesi? Tai pyytäisit siltä rakennetta uutiskirjeeseen, joka käsittelee aihetta x tai y? Olisit jo valtavan paljon pidemmällä kuin jos tuskailisit asiaa vain itseksesi. Voit käyttää tekoälyä uutiskirjeen laatimisen kaikissa vaiheissa ideoinnista otsikointiin. Ja kun teet sitä hyvin ja oikein, ei tarvitse edes olla huolissaan siitä, etteikö tekoäly osaisi kirjoittaa sinun äänensävylläsi. Kyllä se siitäkin suoriutuu melko pienellä vaivalla.
Näkökulma 2 tekoälyn hyötyihin: Tekoäly säästää rahaa
Minultakin voit varata ajan ajanvarauskalenteristani ja keskustella vaikkapa uutiskirjeen ideoinnista tai sen suunnittelusta. Tai voit tilata minulta julkaisusuunnitelman seuraavan puolen vuoden uutiskirjeille. Ilmaista se ei ole, enkä tee suunnitelmaa ihan samana päivänä, mutta tottakai palveluni ovat loistavia laadultaan. Tunnissa ennätetään jutella Teamsissä tai Zoomissa monta asiaa läpi ja asiakkaani tapaavat olla todella tyytyväisiä. Mutta rahaa siihen toki kuluu.
Mitä jos ottaisit kännykän käteesi, painaisit nappulaa ja kertoisit tekoälylle ihan omin sanoin – puhumalla – vaikka että:
“Kuules, minun pitäisi kirjoittaa viikkokirje (tai kuukausikirje) uutiskirjeeni tilaajille. Kirjoitan yleensä jostain digivinkistä tai myyn jotain maksullista luentoani tai verkkokurssiani. Yritän aina antaa jonkin hyödyllisen vinkin sen lisäksi, että pyrin tietysti myös myymään palvelujani. Kohderyhmäni koostuu paljolti yksinyrittäjistä ja pk-yritysten markkinointi- ja viestintäihmisistä. Auttaisitko minua ideoimaan ja kirjoittamaan seuraavan kirjeeni – ja vaikka viisi seuraavaakin?”
Ja tiedätkös, juuri samalla tavalla saattaisit kysyä asiasta minulta tai keneltä tahansa digikonsultilta – tai kaverilta kahvipöydässä. Mutta nyt voisit jutella tekoälyn kanssa siinä ihan itseksesi vaikka ulkona kävelyllä tai työhuoneessasi tai pihakeinussa. Ja se, mitä tekoäly sinulle ehdottaisi, jäisi talteen tekstimuodossa sinulle ja voisit siitä kopioida tarvittavat jutut itsellesi. Voisit pyytää siltä sen suunnitelman vaikka taulukkomuodossa ja siirtää sen siitä vaikka exceliin. Niin, rahaa säästyisi, kun et ostaisi minulta sitä palvelua. (Olenkohan nyt ihan fiksu, kun kerron sinulle tästä, hehe.)
Ihan samalla lailla voit pitää tekoälyä ihan minkä tahansa alan konsulttina, joka sparraa sinua kiirehtimättä, kärsivällisesti ja aina ystävällisesti.
Näkökulma 3 tekoälyn hyötyihin: Tehdään jotain, mitä ei ole ennen osattu itse.
Tämä kolmoskohta liittyy toki tuohon edelliseen rahansäästämiseen. Jos jotain ei osata itse, ostetaan se jonkun muun tekemänä – tai jätetään kokonaan tekemättä. Joskus hankalia asioita opetellaan tekemään itse, mutta rajansa kaikella. En minäkään aio opetella tekemään yritykseni kirjanpitoa itse, vaikka ekonomina kuulemma se olisi helppoa. Kirjanpidon hoitaa asiantunteva tilitoimisto.
Samasta syystä me ostamme erilaisia muitakin palveluita: käännöspalveluita, somejulkaisujen suunnittelua – ja vaikka mitä. Jos olet haaveillut siitä, että verkkosivuillasi olisi vaikkapa yrityksen tai palveluittesi esittely suomen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi, nyt se on vaivatonta. Jos et luota täysin omaan kielitaitoonsa, ei huolta. Tekoäly kääntää verkkosivujen tekstit varsin hyvälaatuisesti ja vaivatta.
Tai jos haluat muokata verkkosivuillasi jonkin osion ulkoasua, voit pyytää tekoälyltä koodinpätkää, joka tekee muutoksen muutamalla rivillä. Jos koodaus ei ole sinulle tuttua, ei sinun välttämättä tarvitse sitä opetella laajasti, ellet sitten innostu siihen itse.
Näitä esimerkkejä voisin keksiä tähän vaikka kuinka pitkän listan, mutta osaat varmasti itsekin jatkaa listaa. Ainakin, kun vähän tutustut aiheeseen.
Näkökulma 4 tekoälyn hyötyihin: Tehdään jotain helpommin kuin ennen.
No jos olet kääntänyt verkkokauppasi tai verkkosivujesi tekstejä aiemmin itse, on tekoäly siinä valtava helpotus ja nopeutus. Tietysti neuvon kyllä aina tarkistamaan yksityiskohdat – tai ainakin lukemaan tekstit läpi – mutta onhan sen nyt vaivattomampaa kuin aiemmin.
Ja jos olet joskus tekstittänyt käsin videota, lyhyttäkin, vaikka Youtubea tai Instagramia varten, on se tekoälyn avulla ihan valtavan paljon helpompaa. Myös ihan suomeksi.
Tekoälyn neljä hyötyä: Nopeammin, edullisemmin, helpommin – tai jotain, mitä aiemmin ei ole tehty
Tämän alla olevan kuvan teki tekoäly, kun kerroin sille olennaiset osat tästä artikkelista. Ei se mikään kukkanen ole, mutta koska sen tekemiseen meni noin 10 sekuntia, ajattelin ottaa tämä esimerkkinä ajansäästöstä. Tekisin tietysti itse paljon nätimmän kuvion vaikka Canvalla, mutta tämä ehkä silti toimii tässä asiallisena esimerkkinä ja kuvaamassa tekoälyn neljää hyötyä.
Nämä neljä listaamaani asiaa ovat kukin jo itsessään valtavan hyviä etuja, jotka saat käyttöösi tekoälyn avulla. Ne eivät ole mitenkään hankalia tai vaikeita toteuttaa ja voit käyttää niitä ihan joka päivä, jos haluat.
Ehkä olet nähnyt eri medioissa juttua siitä, miten suuret yritykset ovat hyötyneet tekoälystä, mutta pienemmät yritykset ovat vielä takamatkalla ja niiden pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni. Tietoviikko kirjoitti lokakuussa 2024 näin: “Keskuskauppakamarin teettämän kyselyn mukaan suuret yritykset ovat päässeet hyötymään eniten parantuneesta teknologiasta. Yli 250 työntekijän yrityksistä 55 prosenttia raportoi tuottavuuden parantumisesta, ja näissä yrityksissä suorittavaa työtä oli pystynyt vähentämään 28 prosenttia vastanneista.” (Koko juttu on maksumuurin takana.)
Olen saanut kouluttaa mikroyrittäjiä, pk-yritysten väkeä, järjestöväkeä ja yhdistystoimijoita jo yli 1.5 vuoden ajan tekoälyn perusteisiin ja hyödyntämiseen, ja se on ollut vallan palkitsevaa. Kun vaikkapa tehokkaan promptauksen perusteet on harjoiteltu, on otettu jo iso askel eteenpäin. Ja jos et siinä vaiheessa keksi, miten tekoäly olisi avuksi, asenna vaikkapa ChatGPT puhelimeesi ja juttele sen kanssa. Kerro, vaikka, että olet huomannut, että jäät jumiin helposti jonkin asian kanssa, kun sitä pitäisi kehittää, esimerkiksi jokin näistä voisi olla aihepiiri, josta voisit jutustella kohteliaan ja tehokkaan tekoälyn kanssa:
- lisämyynti
- hinnoittelu
- asiakaskontaktointi
- myyntitilastojen analysointi
- jokin muu, keksitkö?
Kysy sen jälkeen tekoälyltä, miten se voisi sinua auttaa. Kerro vähän yrityksestäsi, mutta älä kerro sille mitään suuria salaisuuksia. Tietystikään.
Jos kaipaat koulutusta tekoälyn perusteista tai muista aiheista, kurkistapa Oppilan tekoälykoulutuksia. Haluatko räätälöidyn koulutuksen omalle ryhmällesi? Teen paljon räätälöityjä koulutuksia erilaisille ryhmille, järjestöille, yhdistyksille. Saat taatusti ainakin neljä tekoälyn hyötyä käyttöösi ihan saman tien!
Ja tilaa ilman muuta uutiskirjeeni ja kuulet ensimmäisten joukossa luennoista ja vinkeistä.
Käytinkö tekoälyä tämän artikkelin kirjoittamiseen? Kyllä! Miten? Lähdin pohtimaan artikkelin rakennetta kerrottuani tekoälylle nämä neljä tekoälyn hyötyä ja kuvailtuani paria esimerkkiä. Tekoäly ehdotti rakennetta ja ehdotti vieläpä paria lisäesimerkkiä, jotka otin mukaan. Kuvan sain näistä ympyröistä melkein pyytämättä ja kansikuvan tein Midjourneylla.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia