Mailchimpin maksuton taso muuttuu maaliskuussa 2023 – tässä tarkat tiedot
PÄIVITYS: Mailchimpin maksuton taso muuttui elokuun lopulla 2022 ja nyt uudelleen maaliskuussa 2023 ja se on oikeasti iso uutinen! Mailchimp on maailman suosituin uutiskirjetyökalu ja sen maksuton taso on ollut ruhtinaallisen antelias! Suomalaiselle pk-yrittäjälle (tai siis ihan kenelle tahansa!) on 2.000 sähköpostiosoitteen raja ollut todella reilu. Mutta tämä muuttui elokuun lopulla 2022. Jos rekisteröit Mailchimpiin uuden tilin ennen 29.8.2022, sait vielä 2.000 maksuttoman osoitteen rajan, mutta 29.8.2022 alkaen tehdyille uusille tileille raja on 500. Ja nyt maaliskuussa 2023 Mailchimp muuttaa maksuttoman tilin rajan 500 käyttäjään kaikille tileille, jotka on tehty toukokuun 2019 jälkeen. Siihen asti tuon hinnoittelutason nimi olikin ”Forever free”, ja silloin nimestä putosi tuo ikuisuutta ilmaiseva ”forever”.
Tässä artikkelissa on Oppilan Mailchimp-suosittelulinkki. Jos olet tekemässä maksutonta Mailchimp-tiliä, se ei vaikuta sinuun mitenkään. Et maksa mitään etkä missään tapauksessa yhtään enempää. Jos joskus sattuisit ryhtymään maksamaan Mailchimpin käytöstä, saattaa Oppila saada pienen palkkion. Tällainen linkki on merkitty selkeästi *-merkillä.
Mikä muuttui maksuttomalla Mailchimp-tilillä?
Jos Mailchimp-tilisi on luotu ennen toukokuuta 2019 saat pitää nämä Mailchimpin maksuttoman tilin rajat:
Jos teet uuden Mailchimp-tilin nyt tai olet tehnyt sen toukokuun 2019 jälkeen, ovat Mailchimpin maksuttoman tilin rajat maaliskuun 2023 jälkeen seuraavat:
Maksuttomalla Mailchimp-tilillä on postituslistojen eli Mailchimp-kielellä yleisöjen (audience) määrä rajattu yhteen. Se riittää oikein mainiosti, sillä Mailchimpin segmentointiominaisuudet ovat hyvät.
Tähän alla olevaan infograafiin olen koonnut tärkeimmät muutokset ennen toukokuuta 2019 luotujen Mailchimp-tilien ja uudempien välillä.
Mitä maksaa maksullinen Mailchimp?
Maksullinen Mailchimp tuo vielä enemmän ominaisuuksia ja tähänkin mennessä moni asiakkaani on vaihtanut maksulliselle tilille jo ennen kuin kontaktiraja on tullut täyteen. Eikä sitä maksullisuutta kannata pelätä, sillä ihan joka ainoan uutiskirjetyökalun käyttö maksaa, kun kontakteja alkaa kertyä. Totta kai haluamme maksaa hyvästä työkalusta!
Ajantasaisin tieto hinnoista löytyy Mailchimpin hinnoittelusivulta, josta voit vertailla myös ominaisuuksia. Essential-taso on ensimmäinen maksullinen taso ja silloin
- pääset jo eroon sähköpostin lopussa olevasta Mailchimpin logosta
- saat kolme postituslistaa eli yleisöä ja
- saat pääsyn ns. customer journey -automaatioihin.
Standard-tasolla taas on hurjasti lisää ominaisuuksia, mm. dynaamistä sisältöä eli voit uutiskirjeessä näyttää sisältöä vaikkapa vastaanottajan ilmoittamien mieltymysten mukaisesti, voit rakentaa rajattomia automaatioita todella näyttävällä customer journey -työkalulla ja vaikka mitä!
Esimerkki: Jos sinulla on lemmikkikauppa ja olet kysynyt tilauslomakkeessa, kiinnostavatko kissat, koirat, marsut, undulaatit… voit uutiskirjeessä tehdä oman osion, joka näkyy vain vaikkapa koirista kiinnostuneille ja toisen osion kissa-asioista. No, ihan jo maksuttomalla tasolla voit suunnata omat postitukset koiranomistajille, ja toiset taas kissaihmisille. Kirjoitat aina relevanttia sisältöä kontakteillesi. Hurjan fiksua!
Ja ei – sinun ei tarvitse vaihtaa toiseen työkaluun, jos Mailchimpin maksullinen raja häämöttää, sillä sama maksu löytyy lopulta muistakin työkaluista. Ja itse asiassa aika harva työkalu enää tarjoaa maksutonta tiliä. Ja jos kaipaat neuvoja uutiskirjeesi kontaktien siivoamiseen, lue siitä lisää täältä blogista.
Jos siis olet harkinnut uutiskirjeen lähettämistä, aloita ihan heti tänään!
*Tee maksuton Mailchimp-tilisi nyt ihan heti jos olet ollenkaan ajatellut uutiskirjeen perustamista, niin pääset nauttimaan uudesta työkalustasi. Mailchimpin kilpailijoista mm. ActiveCampaignilla ja Moosendilla ei ole maksutonta tasoa ollenkaan. Ja vaikka olisit tehnyt tilisi jo kauan aikaa sitten, nyt voisi olla mainio hetki lähteä hyötymään siitä!
Mailchimpin hinnoittelutasolta toiselle vaihtaminen?
Kyllä – voit pomppia hinnoittelutasolta toiselle joustavasti, MUTTA jos vaihdat maksulliselle tasolle ja haluat sen jälkeen palata maksuttomalle tasolle, et enää saa näitä etuja vaan siirryt tuolle uudelle maksuttomalle tasolle rajoituksineen.
Miksi Mailchimpin maksuton taso on niin hyvä?
Lähes kaikki uutiskirjetoimijat ovat karsineet maksuttomia ominaisuuksiaan tai poistaneet maksuttoman tilin kokonaan. Se on ymmärrettävää! Mutta Mailchimp on ollut ehdottomasti reiluin maksuttoman tilin rajojen kanssa. Vuonna 2019 se karsi reippaammin maksuttoman tason ominaisuuksia, jolloin se rajasi maksuttoman Mailchimp-tilin postituslistojen eli yleisöjen määräksi vain yhden. Se järkytti ensin, mutta sitten totesin itsekin, että sehän on vain hyvä! Tästä edellisestä muutoksesta voit lukea blogista täältä.
Mailchimp-apua ja -kursseja Oppilasta
Mailchimp on maailman suosituin uutiskirjetyökalu ja sen ruhtinaallinen maksuton taso on ollut varmasti siihen osasyynä. Oppila on virallinen Mailchimp PRO partner ja Oppilan Taina on tehnyt monta vuotta töitä satojen yrittäjien, järjestöjen, yritysten ja bloggareiden kanssa, jotka ovat ottaneet Mailchimpin tehokäyttöön.
Jos kaipaat apua Mailchimpin käyttöönotossa tai haluat oppia lisää, varaa aika ajanvarauksesta tai nappaa itsellesi edullinen verkkokurssi, joka käy läpi kaiken tilin avaamisesta asetuksiin, kirjepohjasta raportteihin. Autamme niin isoja kuin pieniäkin käyttäjiä ja joskus vaikka vain Mailchimp-tilin vuosikatsastus voi olla paikallaan. Täytä yhteydenottolomake tai varaa suoraan aika ajanvarauksesta – lähdetään yhteistyöhön.
Itseopiskelukurssilla otat Mailchimpin käyttöön omaan tahtiin selkeiden ja napakoiden ohjevideoiden avulla.
-
Mailchimp-tilisi vuosikatsastus 60 minuuttia125,00 € sis. alv.
-
Mailchimp-verkkokurssi suomeksi119,00 € sis. alv.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia