Vimeo vai Youtube – näin valitset oikean kanavan videoillesi
”Vimeo vai Youtube?” on kysymys, jonka pitäisi herätä, kun pohdit videosisältöjesi tallennuspaikkaa. Jos et ennen ole asiaa miettinyt, lue tästä artikkelista neuvot oikean kanavan valintaan.
Youtube on kaikille tuttu
Youtube on videoiden jakopalvelu, jonka omistaa Google. Sinne voit perustaa oman kanavasi ja tallentaa sinne videoita, joille toivot mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Yrityksen oma kanava on siis aivan kuin yrityksen oma tv-kanava: voit päättää aivan itse, mitä videoita siellä on.
Koska Google haluaa tarjota parhaita hakutuloksia, saattaa videosi päätyä myös Googlen hakutuloksiin, mikäli olet kirjoittanut sen kuvauksen huolella. Ja mikäs sen mukavampaa, jos pyrit saamaan videollesi laajan yleisön. Videon kuvauksen kirjoittamiseen kannattaa panostaa, sillä se näkyy suoraan videosi nousulla Googlen hakutuloksissa.
Perussääntö onkin, että jos pyrit saamaan videosi mahdollisimman monen silmäparin eteen, laita se Youtubeen. (Laita video toki myös Facebookiin. Älä jaa siellä Youtube-videon linkkiä, sillä Google ja Facebook kilpailevat samoista silmäpareista eikä Facebook tarjoa kilpailijan linkeille luonnollisestikaan kovin hyvää näkyvyyttä.)
Piilotetut videot Youtubessa
Kyllä, videon voi myös piilottaa Youtubeen, mutta jos sen linkki tiedetään, voi sen nähdä kuka vaan. Älä siis laita Youtubeen edes piilotettuna kovin arkaa materiaalia tai etenkään sellaista, josta haluat asiakkaittesi maksavan.
Youtube ja mainokset
Youtube on mainosrahoitteinen eli Google myy mainoksia videoiden alkuun ja niiden keskellekin. Koskaan et voi olla varma, näkyykö videosi yhteydessä ruoansulatusjogurtin mainos vai kenties jotain muuta. Videoiden tallentaminen Youtubeen ei maksa mitään. Ei vaikka kyseessä olisi täysin kaupallinen video.
Jos mainokset eivät haittaa, laita ihmeessä videosi Youtubeen, kun haluat sille mahdollisimman suuren yleisön.
Mutta mikä on Vimeo? Mikä on Vimeon ja Youtuben ero?
Jos Vimeo ei ole vielä tuttu, niin nyt kerron siitä lisää. Vimeokin on videoidenjakopalvelu. Erotuksena Youtubeen on se, että Vimeossa ei ole mainoksia. Kun laitat videon Vimeoon, näkyy pelkkä video. Ei siis huolta ikävistä mainoksista, jotka kilpailisivat sanomasi kanssa.
Tässä täytyy hiukan vetää taaksepäin: Vimeon Basic- (maksuton) ja Plus-tasoisten videoiden yhteydessä samalla sivulla voidaan näyttää mainoksia, jos katsoja ei ole kirjautunut Vimeon palveluun sisälle. Mainoksia ei koskaan kuitenkaan näytetä videon alussa tai sen keskellä vaan soittimen ohella samalla sivulla varsin huomaamattomasti. Sen sijaan Pro-tasoisen tilin videoiden yhteydessä ei ikinä esitetä mainoksia.
Vimeon käyttäminen on maksullista kaupallisessa käytössä
Tämä otsikon väittämä ei enää välttämättä pidä täysin paikkansa. Vimeon säännöistä on nyt (2022) vaikea löytää kohtaa, jossa se kielletään suoraan, mutta Vimeolla on tavattoman paljon päätäntävalitaa asiassa. Lisäksi tuo maksuton Basic-taso on ominaisuuksiltaan melko vaatimaton, joten et sillä pötki kovin pitkälle ylipäätään. Mm. tässä alempana kerron lisää videoiden tallennustilan turvallisuudesta, josta pääset nauttimaan vasta maksullisella tilillä.
Jos haluat käyttää Vimeota harrastusvideoillesi, löytyy siitä siis myös tuo pieni maksuton taso (basic). Vimeo on kuitenkin suunnattu yrityskäyttöön: yrityksille, sisällöntuottajille ja brändeille. Jos tallennat Vimeoon sisältöä vähänkin enemmän kaupalliseen käyttöön (yrityksen videoita siis), tarvitaan maksullinen taso. (Tässä linkki Vimeon hinnoittelusivulle.)
Vimeo lupaa, että videoittesi yhteydessä ei näytetä missään tapauksessa mainoksia. (Ainakaan maksullisilla tileillä, maksuttomillakaan ei koskaan videon keskellä.) Tässä kohtaa siis mainoksettomuutta voidaan arvostaa melko korkealle, kun pohditaan, valitaanko Vimeo vai Youtube.
Mitä iloa on Vimeon maksullisuudesta, kun Youtubeen voin tallentaa videoita maksutta?
Siitä on paljonkin iloa ja minäkin olen maksanut Vimeon käytöstä täysin tyytyväisesti jo usean vuoden ajan. Ja tässä siihen pari erittäin tärkeää syytä:
Jo aiemmin mainitsin, että Vimeon videoiden yhteydessä ei Starter-tasosta eteenpäin ole ikinä mainoksia. Joten Vimeo rahoitetaan vuosimaksuilla. Se on jo itsessään yrityskäytössä tyylikästä.
Vimeossa voit määritellä ns. playerin eli soittimen värit oman brändisi mukaan. Kun upotat videon vaikkapa verkkosivuille, ei missään lue Vimeon logoa vaan saat soittimen painikkeet vaikkapa oman brändisi väreissä ja videon kulmaan oman logosi. Jos siis haluat.
Sinulla on siis täysi kontrolli siihen, miltä videosi toistaminen näyttää. Tässä yllä malli yhdestä Oppilan kurssivideosta, jossa soittimen värimaailma sopii melko saumattomasti Oppilan brändin väreihin.
Turvallisuus on Vimeon tärkein ominaisuus – ainakin Oppilalle
Oppila kuvaa vuosittain kymmeniä koulutusvideoita. Niitä kuvataan verkkokursseille, ja räätälöityjen yrityskoulutusten tallenteet ovat myös videomuodossa. Näitä videoita en halua julkiseen jakoon.
Verkkokurssien sisältöön pääsevät käsiksi vain maksaneet opiskelijat ja videot voi nähdä vain kurssialustalta. Niitä ei voi jakaa linkillä. Tästä turvallisuudesta olen valmis maksamaan! Tässä kohtaa en edes pohdi, valitsenko Youtuben vai Vimeon.
Samaten yritysasiakkaani varmasti haluavat, että heille rakennetun koulutuksen tallenne pysyy varmasti vain heidän katsottavanaan. Siksi tallennan videot vain Vimeoon ja kontrolloin sitä, voiko videon tallentaa tai jakaa tai upottaa muualle. Ja videon voi myös salasanasuojata.
Moni aloitteleva yrittäjä ottaa tietoisen riskin piilottaessaan vaikkapa maksulliset kurssivideonsa Youtubeen. Arvelen, että Suomessa sisällön luvaton katselu ei ole samoissa mittasuhteissa kuin maailmalla, mutta etenkin aloittelevalla yrittäjällä on varmasti halua saada laskutusta ihan jokaiselta katsovalta asiakkaalta.
Niin muuten, Oppila käyttää kurssialustanaan nykyisin Zenleriä, jonka hintaan sisältyy videoiden tallennus Vimeossa, turvallisesti. Sekin on vallan mainio osoitus siitä, että Vimeon käyttö on viisasta, kun halutaan turvata sisältö vain tietyille käyttäjille. Lue lisää Zenleristä täältä.
Vimeo vai Youtube – tässä tiivistelmä
Kun haluat videollesi mahdollisimman laajan yleisön, valitset Youtuben. Laita videosi kaiken kansan katsottavaksi ja kirjoita sille hakukonetehokas kuvaus.
Kun haluat videosi vain varmasti rajatun – maksavan – yleisön silmien eteen, on syytä käyttää Vimeota. Ja jos haluat varmistua siitä, että videosi näytetään neutraalisti oman brändisi mukaisesti, käytä Vimeota.
Mikään ei estä sinua julkaisemasta videoitasi molemmissa kanavissa – ja vielä Facebookissakin, kun haluat videoiden saavan mahdollisimman paljon julkisuutta. Anna palaa!
Ja jos haluat Vimeon käyttöösi 25% alennuksella vuosimaksusta, lue vähän lisää Oppilan vinkkilistalta.
Haluatko Vimeon 25% alennuksella? Kurkistapa Oppilan vinkkilistaan ja nappaa 25% alennus Vimeon vuosimaksusta.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia