Verkko-oppimiskysely – miten verkkokursseilla halutaan opiskella?
PÄIVITYS:
Kysely oli auki vastaajille tammikuussa 2021 ja sen tulokset on nyt analysoitu. Oppila julkaisee tulokset kolmiosaisessa blogisarjassa, jonka ensimmäinen osa ilmestyi 22. helmikuuta 2021.
Ei ole ollenkaan samantekevää, miten opetat verkkokurssilla tai miten verkkokurssi on opiskelijoille rakennettu. Kiinnostus rakentaa verkkokurssi on yhä vaan kasvussa ja moni on jo oman kurssinsa julkaissut.
Mutta miten opiskelijat haluavat opiskella?
Oletko muistellut joskus kouluaikojasi? Olitko sinä niitä, joilla on valokuvamuisti ja jotka omaksuivat lukemansa kertavilaisulla? Vai nautitko siitä, että opettaja kertoi, näytti taululla ja häneltä sai kysyä. Vai riittikö, että sinulla oli kuulo päällä?
Niin, meitä on moneksi! Omat lapseni ovat jokainen erilaisia ja siinä missä yksi oppii kaiken kuulemansa, toinen haluaa ehdottomasti lukea ja tehdä muistiinpanoja.
Siksi ei ole ollenkaan yhdentekevää, miten verkkokurssit rakennetaan.
Otatko huomioon erilaiset oppijat?
Koulutan Oppilan lisäksi myös aikuiskoulutuksessa mm. johtamiskoulutusten opintokokonaisuuksissa. Osaamisen kehittäminen on tärkeää esimiestyössä ja minulla onkin ollut useita herkullisia keskusteluja eri opiskelijaryhmien kanssa näistä asioista.
Esimiehen tulee arvioida omien tiimiläistensä tapoja omaksua uusia asioita ja tarjota heille siihen sopivia konsteja. Yhdelle riittää ohjeiden lukeminen sähköpostilla, toinen taas tarvitsee pidemmän keskustelun ja kolmas hahmottaa asian videolta.
Verkkokurssien tekijöille suositan pientä esitutkimusta
Tiedän erittäin hyvin, että kun into rakentaa oma verkkokurssi syntyy, ei sitä voi eikä kannatakaan toppuutella. Mutta on syytä pohtia sitä omaa kohderyhmää vähän tarkemmin. Minkälaisia oppijoita siinä on? Onko video se ainoa oikea tapa opettaa? Miten kurssin eteneminen tukee oppimista? Onhan kurssilla kertausmahdollisuus? Kauanko kurssi kannattaa pitää voimassa, miten pitkän opiskeluoikeuden tarjoat?
Näihin ei ole yhtä oikeaa vastausta ja siksi näiden asioiden pohtiminen kannattaa.
Vastaa Oppilan verkko-oppimiskyselyyn ja voit voittaa tunnin digiajanvarauksen
Olen tekemässä verkko-oppimisesta laajempaa tutkimusta ja toivonkin, että sinulla olisi neljä minuuttia aikaa vastata tähän Oppilan verkko-oppimiskyselyyn. Voit vastata täysin anonyymisti enkä edellytä, että tilaat uutiskirjettä. Mutta jos haluat lopuksi jättää sähköpostiosoitteesi, voit voittaa tunnin digiajanvarauksen Oppilan ajanvaraukseen (arvo 109e) vaikkapa verkkokurssisparraukseen. Kilpailuun osallistuminenkaan ei edellytä uutiskirjeen tilaamista, mutta saat tietoa tuloksista, mikäli olet uutiskirjeen tilaaja.
Arvonnan säännöt: Kysely on auki tammikuun loppuun saakka ja voittaja arvotaan sähköpostiosoitteensa ilmoittaneiden kesken 1. helmikuuta. Voittajalle ilmoitetaan asiasta sähköpostitse ja hänellä on viikko aikaa kuitata voittonsa. Jos voittaja ei viikossa vastaa, arvomme palkinnon seuraavalle. Kyselyn tuloksista julkaistaan oma artikkelinsa Oppilan blogissa helmikuun aikana ja myös voittajan nimi mainitaan artikkelissa (kun hänet on saatu kiinni).
Ilman muuta olisi mahtavaa, jos tilaisit myös Oppilan uutiskirjeen, jossa tulemme kertomaan kyselyn tuloksista.
Vastaaminen vie noin neljä minuuttia aikaasi.
PS: Verkkokurssien rakentaminen todellakin kiinnostaa! Olen kirjoittanut Oppilan blogiin useammankin artikkelin aiheesta. Lue ihmeessä lisää monivuotisen verkkokouluttajan kokemuksista ja vinkeistä.
Taina Norha
Taina kouluttaa ja konsultoi markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia Oppila Oy:ssä. Seuraa Instagramissa @tainanorha ja @oppila.fi Taina on valmistunut viime vuosituhannella kauppatieteiden maisteriksi (KTM) (markkinointiviestintä) Turun kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös ammatillisen opettajan pätevyys (AmO).
Löydät myös Tainan ja puolisonsa Kirjallisia-kirjablogin sekä sen Instagram-tilin @kirjallisia